Kursplan

Matematik 1b för grundlärare åk F-3

Kurskod
MD1058
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för lärarutbildning 2011-10-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2011-10-17.
Reviderad
Reviderad 2014-01-28.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2014-01-28.
Nedlagd
2021-04-12

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar och fördjupar sina matematiska förmågor och kunskaper samt utifrån aktuell matematikdidaktisk forskning utveckla förmågan att kunna ansvara för matematiklärandet för elever i förskoleklass och årskurs 1-3.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för vetenskapliga teorier och forskningsrön som behandlar matematikämnets didaktik
  • visa kunskaper om nödvändigheten att basera matematiken på logiska, axiomatiska system
  • visa förmåga att lösa uppgifter samt tillämpa och kommunicera matematik i tal, skrift, bild och handling
  • beskriva, analysera och tillämpa matematiska begrepp, kunskaper och förmågor som rör geometri
  • utifrån styrdokument och didaktisk forskning skapa, anpassa och analysera matematiska uppgifter till elever i förskoleklass och årskurs 1-3
  • utifrån styrdokument och didaktisk forskning planera undervisning som ger elever i förskoleklass och årskurs 1-3 möjlighet att utveckla matematiska förmågor och kunskaper
  • visa förståelse för elevers möjlighet att utveckla sina matematiska förmågor genom estetiska lärprocesser.

Innehåll

Särskild tonvikt läggs under kursen på att den studerande fördjupar sina matematiska förmågor och kunskaper samt utvecklar ett matematiskt språk med fokus på tal och geometri. Den studerande ges möjlighet att utveckla sina förmågor och att skapa matematiska problem samt anpassa, variera och kommunicera matematik på sätt som gör det möjligt för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 att utveckla sina matematiska kunskaper. Utifrån aktuella styrdokument planeras ett innehåll där kreativa och estetiska lärprocesser ger elever möjlighet att utveckla matematiska förmågor. I kursen används digitala verktyg för att arbeta med begrepp och uppgifter i geometri.

Examinationsformer

Examination sker genom muntliga, skriftliga och gestaltande redovisningar samt en skriftlig salstentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och uppgifter som bearbetas enskilt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Områdesbehörighet 6b/A6b eller motsvarande kunskaper.

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen innehåller en till två fältdagar i förskoleklass eller årskurs 1-3. Kursen innehåller en obligatorisk campusträff om en till två dagar på Högskolan Dalarna.