Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utifrån aktuell matematikdidaktisk forskning och teorier om elevers lärande utvecklar sina matematiska förmågor och kunskaper för att kunna skapa lärandesituationer för elever i förskoleklass och årskurs 1-3.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapliga teorier och forskningsrön som behandlar hur elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan utveckla sina matematiska kunskaper
- kommunicera matematik i tal, skrift, bild och handling
- visa grundläggande kunskaper och förmågor inom det matematiska området tal
- formulera matematiska problem med olika innehåll som är anpassade till elever i förskoleklass och årskurs 1-3
- lösa olika typer av matematiska problem och analysera lösningar
- visa insikt i och diskutera hur elevers matematiska kunskaper och förmågor utvecklas.
Innehåll
I kursen introduceras forskning om hur elever i förskoleklass och årskurs1-3 lär sig matematik och hur undervisningen kan organiseras, genomföras, diskuteras och följas upp.
Särskild tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska förmågor, kunskaper och utvecklandet av ett matematiskt språk. Via matematisk problemlösning ges den studerande möjlighet att utveckla sina förmågor och att skapa matematiska problem samt anpassa, variera och kommunicera matematik på sätt som gör det möjligt för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 att utveckla sina matematiska kunskaper.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 6b/A6b eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen innehåller en till två fältdagar i förskoleklass eller årskurs 1-3.