Kursplan

Ljudteori

Kurskod
LP1057
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Ljud- och musikproduktion (LPU)
Ämnesgrupp
Medieproduktion
Utbildningsområde
Mediaområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ljud- och musikproduktion1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2015-03-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2015-03-05.
Nedlagd
2021-02-22

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • på ett välstrukturerat sätt och med egna ord i skrift visa grundläggande kunskaper om ljudets fysikaliska egenskaper och lyssnandets funktioner
  • visa kunskap om akustikens viktigaste begrepp
  • i ord och handling visa insikter om rumsakustikens betydelse i samband med inspelningar.

Innehåll

I kursen behandlas den fysikaliska processen i samband med ljudets uppkomst och fortplantning. Rumsakustikens inverkan på inspelning och uppspelning betonas särskilt.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig vetenskaplig rapport och ett muntligt redovisningsseminarium (moment 1: Vetenskapligt förhållningssätt och skrivande), labbrapporter och en hemtenta (moment 2: Akustik) samt en praktisk uppgift och ett muntligt redovisningsseminarium (moment 3: Tillämpad akustik: “Wall of Sound“).

Arbetsformer

Arbetet på kursen bedrivs genom föreläsningar, laborationer, litteraturläsning och egna ljudproduktioner.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

En förutsättning för betyget Väl godkänd är att de examinerande uppgifterna lämnas in inom föreskriven tid.

Betygsrapportering:
Moment 1: Vetenskapligt förhållningssätt och skrivande (2 hp)
Moment 2: Akustik (4 hp)
Moment 3: Tillämpad akustik: “Wall of Sound“ (1,5 hp)

Förkunskapskrav

  • Radioproduktion, 7,5 hp grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper

Övrigt

Motsvarar LP1035 delkurs 3 och LP1034.

Summary in English

Upon completion of the course, the student should be able to:

  • demonstrate, in writing in his/her own words and in a structured manner, basic knowledge of the physical features of sound and listening functions
  • demonstrate knowledge of central concepts of acoustics
  • demonstrate verbally and in practice knowledge of the role of room acoustics related to sound recordings.