Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa insikt i bokläsandets och litteraturens roll i skolan
- visa kunskap om berättande i nya medier
- redogöra för estetiska lärprocessers betydelse för att utveckla ungdomars språk och läsande
- göra didaktiska ställningstaganden i relation till skolans centrala mål och styrdokument
- analysera, reflektera över och tolka olika litterära texters funktion och betydelse för ungdomars språkutveckling, identitetsskapande och lärande.
Innehåll
I kursen problematiseras och diskuteras frågor kring bokläsande och litteratur i skolan samt skolans förhållande till såväl berättande som läsande i nya medier. Vidare belyses ämnesdidaktiska ställningstaganden till kommunikation och text samt villkoren för ungdomars möte med litteratur utifrån gällande styrdokument i blockämnet svenska. Litteraturdidaktiska frågor fokuseras med betoning på text, läsande och litteratur, och hur litteratur kan användas som resurs i språkutvecklande arbetssätt. Digitala lärresursers och estetiska lärprocessers betydelse för att utveckla ungdomars språk och stimulera ungdomars läsande utgör viktiga perspektiv i kursen.
Examinationsformer
De tentamensformer som förekommer är: salskrivning, hemskrivning, PM, samt muntlig examination individuellt och i grupp.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar samt olika former av eget arbete under handledning. Närvaro vid föreläsningar är frivillig, medan seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter. I samband med nätbaserad tentamen krävs en fristående webbkamera.
Summary in English
On completion of the course, students should be able to:
- demonstrate an understanding of book-reading and the role of literature in school
- demonstrate knowledge of narrative in new media
- describe the importance of the aesthetic learning processes in the development of young people‘s language and reading
- take a didactical position in relation to the core objectives and guiding documents of the school
- analyze, reflect on and interpret the function and significance of various literary texts for the language development, identity formation and learning of young people.