Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för huvuddragen i den självbiografiska genrens utveckling från äldre epoker till modern tid
- redogöra för produktionsförhållandenas betydelse för den självbiografiska genrens genomslag och överlevnad
- visa förtrogenhet med grundläggande narrativa begrepp och teorier
- visa god förmåga att i både tal och skrift argumentera för egna tolkningar
- kritiskt kunna tillämpa olika synsätt vid textanalys
- problematisera förhållandet mellan verklighet och fiktion i självbiografier och autofiktiva texter
- kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga artiklar
- på ett konstruktivt sätt, och tillsammans med andra, kunna diskutera litterära texters uppbyggnad, uttrycksmedel och budskap.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande narrativa begrepp och teorier samt ger redskap för att utveckla textanalys. Kursen behandlar den självbiografiska genrens utveckling från äldre epoker till modern tid samt de villkor som gäller för genrens genomslag och överlevnad. Samtidigt diskuteras det egna jagets självförståelse och hur detta utvecklas genom tiderna. Vidare problematiserar kursen de förhållanden som råder mellan verklighet och fiktion i självbiografier och autofiktiva texter.
Examinationsformer
De tentamensformer som förekommer är: salskrivning, hemskrivning, PM samt muntlig examination individuellt och i grupp.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar samt olika former av eget arbete under handledning. Närvaro vid föreläsningar är frivillig, medan seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar är obligatoriska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Litteraturvetenskap 22,5 hp eller motsvarande.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter. I samband med nätbaserad tentamen krävs en fristående webbkamera.
Summary in English
On completion of the course students will be able to:
- describe the main features of the autobiographical genre‘s development from earlier eras to modern times
- explain the importance of production conditions for the autobiographical genre‘s impact and survival
- demonstrate familiarity with basic narrative concepts and theories
- demonstrate a good ability to argue for your own interpretation both orally and in writing
- critically apply different approaches in text analysis
- problematize the relationship between reality and fiction in autobiographies and auto-fictional texts
- critically evaluate and discuss scientific articles
- constructively, and together with others, discuss literary texts’ structure, means of expression and messages.