Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i det kinesiska språket, vilket förbereder den studerande inför kommande profession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmåga att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- föra muntliga samtal på kinesiska kring vardagliga ämnen
- uttrycka sina tankar muntligt om vardagliga ämnen och använda enkel fackterminologi inom vissa ämnen
- visa god förmåga att använda muntlig presentationsteknik
- reflektera muntligt över det kinesiska språkets fonetik och dess roll i språkinlärning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- identifiera och förklara olika grammatiska svårigheter i det kinesiska språket som inlärare vanligtvis stöter på, samt reflektera över hur dessa kan förklaras och övervinnas i en undervisningssituation
- förklara och analysera medelsvåra kinesiska meningar
- skriva korta texter på kinesiska om vardagliga ämnen samt enklare argumenterande texter
- läsa medelsvår sakprosa på kinesiska
- visa god kunskap om det kinesiska språkets struktur samt tillämpa denna i olika typer av textanalys.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva och diskutera viktiga aspekter inom den kinesiska kulturen. Detta innefattar filosofi, religion, familj och kinesiska högtider och deras utveckling
- visa kännedom om sociala normer och kulturella värderingar i Kina
- behärska ett antal centrala begrepp och uttryck som är nödvändiga för att kunna analysera och diskutera kinesiska traditioner och kinesisk kultur
- läsa texter om kulturella teman, skrivna med förenklade kinesiska tecken
- diskutera vad kinesisk kultur i språkundervisningen kan innebära.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- använda sig av ett grundläggande kinesiskt ordförråd i samband med översättning från kinesiska till svenska och vice versa
- översätta vardaglig sakprosa på medelsvår nivå från kinesiska till svenska och vice versa
- lösa olika översättningsproblem med hjälp av ordböcker, grammatikböcker och andra resurser
- förklara grundläggande karaktärsdrag för kinesisk respektive svensk ordföljd och meningsbyggnad samt utföra kontrastiva analyser av svenskt respektive kinesiskt språkbruk.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt reflektera över hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med stöd i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
- visa kunskaper om bedömning av elevers språklärande med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
- visa kunskap om bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS) samt reflektera över kinesiskans inträde i den svenska skolan
- diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
- analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i kinesiska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
- visa kunskap om olika former av informations- och kommunikationsteknik och hur de kan användas i språkundervisningen för att utveckla ämnets innehåll och undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget språklärande.
Det övergripande målet med delkursen är att den studerande ytterligare fördjupar sina teoretiska kunskaper inom språkdidaktik. Den studerande utvecklar också sina färdigheter i att självständigt kunna träffa yrkesprofessionella val beträffande planering och genomförande av språkundervisning inom grund- och gymnasieskola. Delkursen introducerar även den studerande i vetenskapligt arbete och uppövar förmågan att planera en språkdidaktisk undersökning. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt välja relevant innehåll och arbetssätt i språkundervisningen i relation till såväl elevers olika förutsättningar och behov som till skolans styrdokument och till relevant forskning
- visa fördjupade kunskaper om den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) och förmåga att göra relevanta bedömningar av elevers språkfärdigheter i relation till GERS och till skolans styrdokument
- visa fördjupade kunskaper om användning av IKT i språkundervisningen, IKT-utvecklingens betydelse för språkundervisningens innehåll och arbetsformer
- visa förmåga att tillämpa IKT i språkundervisning med utgångspunkt i relevant språkdidaktisk forskning
- visa kunskaper om centrala språkdidaktiska forskningsområden och forskningsmetoder
- visa förmåga att ställa en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat problemområde som är kopplat till språkundervisningen inom grund- och gymnasieskola samt visa förmåga att formulera en metod för att undersöka frågan
- visa förmåga att förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring valda delar av kurslitteraturen.
Innehåll
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet 2, 7,5 hp
Delkurs 2. Skriftlig språkfärdighet 2, 7,5 hp
Delkurs 3. Kinesisk kultur, 4,5 hp
Delkurs 4. Översättning, 4,5 hp
De studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 2A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 2B, 6 hp
De studerande som läser kinesiska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne läser delkurs 5, Språkdidaktik 2A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne läser delkurs 6, Språkdidaktik 2B.
Delkurser
I delkursen ingår varierade övningar
i att förstå talad kinesiska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande
får planera och genomföra strukturerade och formella muntliga presentationer. Som
förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande även reflektera över fonetik
och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Delkursen består av fördjupade
studier i kinesisk grammatik. Delkursen innehåller också olika språkövningar som
syftar till att utveckla den studerandes läsförståelse och skrivförmåga. Den
studerande författar även kortare texter kring bekanta ämnen.
Delkursen innehåller
studier om kinesisk kultur och traditioner. Dessa studier möjliggör förståelse
för sociala normer och grundläggande värderingar i Kina samt
för olika kulturer, både i det moderna och det traditionella kinesiska samhället. I
kursen övar studenterna sin presentationsteknik och genomför muntliga
presentationer i relevanta ämnen.
I delkursen
studeras skillnader mellan kinesisk och svensk meningsbyggnad genom olika typer
av översättningsövningar. De studerande diskuterar sina översättningsarbeten under seminarier och ger
varandra konstruktiv kritik.
Delkursen innehåller studier av
olika aspekter av språklärande varvid diskussion och reflektion kring de
didaktiska frågorna står i centrum. Ett viktigt inslag är elevers språkliga
medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare. Detta är
utgångspunkt till reflektion och diskussion om medvetenhet vid språkinlärning,
kopplingen mellan strategier och språkutveckling och hur dessa kunskaper kan
användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i
språk utgör ett annat viktigt inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska
referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans
ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur
informationsteknik kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra
typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll kopplas till de övriga
studierna i ämnet kinesiska och till den framtida yrkesrollen.
Delkursen innebär ett
fördjupat studium av språkdidaktiska teorier och forskning med särskilt fokus
på de nya mediernas betydelse för språkundervisningen, för såväl ämnets
innehåll som dess undervisningsformer. Den studerande uppövar sin förmåga att
självständigt planera, genomföra och utvärdera språkundervisningen samt att
använda och kritiskt reflektera över IKT som resurs för elevers lärande. Den
gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) studeras i ett
bedömningsperspektiv, och den studerande får även praktisk övning i hur den kan
användas i bedömningen av elevers kunskaper och färdigheter i relation till
skolans styrdokument. Den studerande introduceras också till centrala
forskningsområden och forskningsmetoder inom språkdidaktik och uppövar sin
förmåga att formulera en relevant forskningsfråga inom ett avgränsat område
samt att beskriva en relevant metod för att besvara frågan.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom muntliga
redovisningar på seminarier och en muntlig tentamen.
Delkurs 2 examineras genom
skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Delkurs 3 examineras genom
skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Delkurs 4 examineras genom
skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Delkurs 5 och 6 examineras genom muntliga presentationer samt skriftliga reflekterande
texter.
Dessutom examineras den studerande genom aktivt deltagande i seminarierna på samliga delkurser.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Muntlig språkfärdighet 2 - 7,5 hp
Moment 2: Skriftlig språkfärdighet 2 - 7,5 hp
Moment 3: Kinesisk kultur - 4,5 hp
Moment 4: Översättning - 4,5 hp
Moment 5: Språkdidaktik 2A - 6 hp
Moment 6: Språkdidaktik 2B - 6 hp
Förkunskapskrav
- Kinesiska I med didaktisk inriktning, 30 högskolepoäng grundnivå 1, varav 22,5 hp godkända vid registrering inklusive delkursen Skrifltig språkfärdighet och en av Språkdidaktik-delkurserna, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Kursen innehåller 1-2 obligatoriska fysiska träffar i Falun.
Dessutom ingår också obligatoriska fältstudier vid en gymnasieskola.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.