Lärandemål
Kursen syftar till att hjälpa studenterna att befästa de kunskaper de tillgodogjort sig på kurserna på lägre nivå i kinesiska och forsätter att utveckla deras förmåga att höra, tala, läsa och skriva kinesiska. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- kommunicera obesvärat och säkert i autentiska sammanhang
- uttrycka sina tankar om vardagliga ämnen och använda viss enkel fackterminologi inom olika ämnen
- förstå relativt komplicerade kinesiska meningar och textavsnitt
- skriva korta uppsatser användande kinesiska tecken
- läsa och studera delvis förenklade autentiska texter på kinesiska.
Innehåll
Kursen består av två moment:
1. Tala och lyssna: I det här momentet tränar studenten på
att tala och lyssna genom grammatiska övningar, gruppaktiviteter, rollspel,
diktamen, hörförståelseövningar samt uttalsövningar för att utveckla kommunikationsförmågan i det kinesiska språket.
2. Läsa och skriva: I det här momentet tränar studenten på
att läsa och skriva kortare uppsatser på kinesiska. Därigenom lär sig studenten
en större vokabulär från en mängd olika kinesiska texter.
Examinationsformer
Kursen består av två moment som bedöms separat. De två momenten bedöms både muntligt och skriftligt samt i form av ett slutprov. Slutprovet för tala och lyssna sker i form av ett muntligt prov för slutgiltig utvärdering av studentens utveckling under kursens gång. Läsa och skriva examineras i form av en skriftlig uppgift där studenten tränar på att skriva en uppsats. Slutproven i de två momenten fungerar som tillägg till studentens övriga uppgifter samt närvaro.
Arbetsformer
Kinesiska används som undervisningsspråk med stöd av svenska eller engelska. Undervisningen sker i form av seminarier, gruppövningar och olika individuella online aktiviteter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Moment 1: Tala och lyssna - 7,5 hp
Moment 2: Läsa och skriva - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Minst 60 hp på grundnivå inom ämnet kinesiska