Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva den bakomliggande strukturen av ett givet innehållshanteringssystem (CMS, Content Management System)
- beskriva en iterativ designprocess
- ge exempel på några av JavaScripts användningsområden vid webbdesign
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda webbanalysverktyg för inhämtning av data från internet
- identifiera potentiella brister i en befintlig webbplats utifrån analys av data från internet
- skapa en prototyp till en webbplats baserat på gestaltlagar med hjälp av innehållshanteringsverktyg (CMS-verktyg)
- implementera en webbplats utifrån befintlig prototyp med hjälp av HTML, CSS och JavaScript
- tillämpa grundläggande objektorienterad programmering med JavaScript för manipulation av DOM (Document Object Model)
Innehåll
Inledningsvis lär studenten sig ett (webb-)analysverktyg och användningsområden för det inom den grafiska branschen vid utvärdering och uppföljning av användardata. Vidare introduceras en iterativ process för hur insamlad data kan användas till en mer användbar webbplats.
En fungerande prototyp av en webbplats skapas med hjälp av ett CMS-verktyg. Vidare förbättring och implementation av prototypen utförs med hjälp av HTML, CSS, JavaScript och jQuery.
Studenten lär sig grundläggande objektorienterad programmering med JavaScript och dess användningsområden inom webbdesign.
Examinationsformer
- Individuell skriftlig rapport (1,5 hp)
- Labborationer (1 hp)
- Projektarbete (5 hp)
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
- Individuell skriftlig rapport (U, G)
- Labborationer (U, G)
- Projektarbete (U, 3, 4, 5)
Examinator sätter slutbetyget på kursen baseras på projektarbetet.
Förkunskapskrav
- Webbdesign 1, 7,5 högskolepoäng, grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper