Kursplan

E-samhället: e-governance och eTjänster

Kurskod
IK1071
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2013-08-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-09-02.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter om e-samhället, särskilt när det gäller governance (styrning och förvaltning) och tjänster.
Efter fullbordad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för vad som utmärker ett e-samhälle, och vad som särskiljer det från den typ av samhälle som vi hade före datorisering, digitalisering och Internet. (Delmoment 1.)
  • Visa förståelse för vilka nya utmaningar och möjligheter som e-samhället erbjuder invånare, företag och andra organisationer samt folkvalda församlingar och myndigheter på olika nivåer. (Delmoment 2.)
  • Beskriva vilka krav som ställs på informationssystem och tjänster i ett e-samhälle samt vilka tekniska och metodologiska lösningar som finns att tillgå för att tillgodose dessa krav. (Delmoment 3.)

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa vetenskapligt förhållningssätt i förhållande till e-samhällets möjligheter och problem. (Samtliga delmoment.)
  • Söka, kritiskt värdera och använda sig av kunskaper och praktiska erfarenheter om e-samhället som finns att tillgå från olika källor, inte minst på nätet. (Samtliga delmoment.)
  • Undersöka befintliga och föreslagna e-lösningar utifrån ABC-modellens tre perspektiv. (Delmoment 4.)
  • Bidra med egna förslag på lösningar av olika praktiska problem i e-samhället, särskilt vad gäller system och teknik. (Delmoment 4.)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska befintliga och föreslagna e-lösningar ur ett etiskt perspektiv, vad det gäller personlig integritet och mänskliga rättigheter i ett demokratiskt samhälle. (Delmoment 4.)

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll:

1. Introduktion till e-samhället (1 hp).

Delmoment 1 behandlar e-samhället och vad som särskiljer det från tidigare skeden i samhällsutvecklingen: jordbrukssamhället, industrisamhället och tjänstesamhället. Begreppet ”den nya ekonomin” skärskådas.

2. ABC-modellen för att analysera e-samhället ur olika perspektiv med fokus på e-governance och e-tjänster (2 hp).

Delmoment 2 beskriver hur ett framgångsrikt och demokratiskt e-samhälle kräver god ”governance” (styrning och förvaltning på olika nivåer), bra e-tjänster och bra metoder, verktyg och processer för medborgarmedverkan i olika beslutprocesser (e-demokrati och e-deltagande). Det diskuteras hur dessa krav och önskemål kan förverkligas i praktiken.

En modell introduceras för att kunna utvärdera e-samhället ur olika perspektiv, ABC-modellen, där A står för ”administration”, B står för ”business”, och C står för ”citizen”. Modellen beskriver samspelet och interaktionerna mellan dessa tre huvudaktörer i e-samhället, vilka behov och skyldigheter som de olika aktörerna har, och hur de kan mötas.

3. Strategier och metoder för systemtekniska lösningar i e-samhället (2 hp).

Delmoment 3 behandlar e-samhället ur ett systemtekniskt perspektiv. Ett antal tillämpliga metoder behandlas, tjänsteorienterad arkitektur (SOA, service-oriented architecture), ”molnet” (cloud computing), ”big data” och ”business intelligence” (BI), inklusive metoder för visualisering och animering av data.

4. Självständigt arbete resulterande i en mindre uppsats (2,5 hp).

Delmoment 4 innebär att studenten självständigt och kritiskt värderar hur ett landsting eller en kommun har lyckats genomföra e-governance och e-tjänster – som det t.ex. framgår av den studerade aktörens webbplats. Studenten skall därvid på ett tydligt sätt använda sig av de kunskaper och förmågor som inhämtats i de tidigare delavsnitten. Studenten skall även redovisa förslag på möjliga, konkreta förbättringar, eventuellt med hjälp av någon enkel prototyp.

Examinationsformer

Examinationen av samtliga delmoment sker genom skriftliga inlämningsuppgifter. För demoment 4 skall den skriftliga inlämnngsuppgiften även redovisas muntligt.

Arbetsformer

Studenten förvärvar kunskaper genom inspelade nätbaserade föreläsningar och självstudier av kursmaterialet, som i sin helhet är fritt tillgängligt via nätet.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Som betygsskala för samtliga huvudavsnitt och för kursen som helhet används U - VG. För att få VG på kursen som helhet skall studenten har fått VG på det självständiga arbetet och på minst två av de tre övriga delmomenten.

Förkunskapskrav

  • Kommunikation, gruppdynamik och eTjänster, 7,5 hp grundnivå 1

Summary in English

The course consists of four parts with the following contents:

1. Introduction to e-society (1 credit).

Part 1 analyses e-society and what distinguishes it from earlier phases in the development of society: the agricultural society, the industrial society, and the service society. The ideas about “a new economy” are critically examined.

2. The ABC model for analysing e-society from different perspectives with focus on e-governance and e-services (2 credits).

Part 2 describes how a successful, democratic e-society requires good “governance”, good e-services, and good methods, tools, and procedures for citizen participation in decision processes (e-democracy and e-participation). It is discussed how these requirements and wishes can be realised in practice.

A model is introduced for analysing an e-society from different perspectives, the ABC model, where A stands for “administration”, B stands for “business”, and C stands for “citizen”. The model describes the cooperation and interactions between these three actors in e-society, which needs and duties that the different actors have, and how they can be met.

3. Strategies and methods for system solutions in e-society (2 credits).

Part 3 analyses e-society from a systems and technical perspective. A number of relevant methods are presented, i.a. service-oriented architectures (SOA), cloud computing, “big data” and business intelligence (BI), methods for visualisation and animation of data included.

4. A small project, independently done, resulting in a written report (2,5 credits).

In Part 4 the student will make an independent, critical analysis of how, for example a country or a municipality has succeeded with e-governance and e-services – as seen, for example, from their website. The student should use the knowledge and skills acquired from the earlier parts of the course – in a well documented way. The student should also propose possible, concrete improvements, possibly supported by a simple prototype.