Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- omsätta teoretisk och praktisk kunskap i handling i rollen som tränare
- diskutera och problematisera förutsättningarna för ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling inom idrott och fysisk aktivitet med koppling till kunskapsområdet tränarskap
- diskutera och problematisera etiska frågeställningar och hållbar utveckling med koppling till det verksamhetsförlagda projektet
- diskutera och problematisera intern samt extern media/kommunikation i olika organisationer inom idrott och fysisk aktivitet
- planera, genomföra och rapportera samt muntligt försvara och kritiskt granska en avgränsad studie av vetenskaplig karaktär inom utbildningsområdet idrottsvetenskap.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd på hela kursen ska studenten uppnå väl godkänd på moduler 1 och 3 samt godkänd på modul 2.
Betygsrapportering:
- Tränarskapets dimensioner, 4 hp, U-VG
- Praktiskt tränarskap, 3,5 hp, U-G
- Uppsats tränarskap, 7,5 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Minst 90 hp på grundnivå inom idrotts- och hälsovetenskap varav Tränarskap 1 - Det flerdimensionella tränarskapet inom idrott och fysisk aktivitet, 15 hp och Rörelsevetenskap 1 - Rörelseförståelse inom motorisk kontroll, lärande och utveckling, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet för hälsa och idrott, 180 hp. Kursen motsvarar IH1136.
Student som underkänts i mål knutna till det verksamhetsförlagda projektet (VFP) har rätt att genomgå ytterligare en period, dock inte flera än två sammanlagt.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- translate theoretical and practical knowledge into action in his/her role as coach
- discuss and problematise the conditions for ecological, economic and socially sustainable development in sport and physical activity related to the role of coach
- discuss and problematise the practice of ethical and sustainable coaching related to the placement project
- discuss and problematise internal and external media / communication in various organisations in sports and physical activity
- plan, implement and report, as well as orally defend and critically review, a study that is scientific in nature in the field of sport science.