Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och analysera idrottens utveckling ur såväl historiskt som samhälleligt perspektiv
- redogöra för sportmediaforskning samt problematisera olika förhållningssätt till ny och traditionell media i relation till idrotten och samhället
- analysera och problematisera medialiseringen i relation till idrotten och sportmedia
- diskutera och problematisera idrottens och den fysiska aktivitetens roll i samhället på lokal, regional, nationell, internationell samt global nivå.
Innehåll
Som bakgrund till ämnet och det sammanhang som tränarskapet befinner sig i relaterat till samhället, tar kursen avstamp i idrottens historia. Kursen behandlar medieutvecklingen med fokus på 1990-talet och framåt samt på vilket sätt denna utveckling påverkat relationen idrott – medier. Kursen problematiserar förhållandet producent – konsument som är en del av tränarskapet. Samhällsvetenskapliga teorier och synsätt belyses för att på ett djupare plan kunna diskutera idrott och fysisk aktivitet lokalt, regionalt, nationellt och globalt.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- explain and analyse the development of sport from a historical and social perspective
- explain sports media research and problematise different approaches to new and traditional media in relation to sport and society
- analyse and problematise mediatisation in relation to sports and sports media
- discuss and problematise the role of sport and physical activity in society at the local, regional, national, international and global levels.