Mål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- identifiera särdragen hos olika typer av produktionssystem
- redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring
- redogöra för grundläggande principer för att organisera verksamhet
- redogöra för internredovisning, bokföringsbegrepp och principer
- läsa och förstå en årsredovisning
- redogöra för grundläggande begrepp inom finansiering
- redogöra för olika bolagsformer och tillhörande praxis
- identifiera särdragen hos olika typer av produktionssystem
- redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring
- redogöra för grundläggande principer för att organisera verksamhet
- redogöra för internredovisning, bokföringsbegrepp och principer
- läsa och förstå en årsredovisning
- redogöra för grundläggande begrepp inom finansiering
- redogöra för olika bolagsformer och tillhörande praxis
Innehåll
Kursen seminariebehandlar kunskap om olika produktionssystem, begrepp inom marknadsföring, organisatoriska principer, redovisningsprinciper, årsredovisningar, finansiering och olika bolagsformer. Därefter tillämpas denna kunskap i olika övningar med anknytning till aktuell bransch.
Examinationsformer
Tentamen och Inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet