Kursplan

Trycksaksproduktion

Kurskod
GT1048
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Grafisk teknologi (GTO)
Ämnesgrupp
Medieproduktion
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2018-03-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-05-27.
Nedlagd
2019-11-16

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva de vanligaste tryckmetoderna vad gäller tryckprocessen och för vilka produkter de olika metoderna är mest lämpade
  • redogöra för hur tryckresultat kan utvärderas visuellt respektive med mätinstrument
  • beskriva utbudet av efterbehandlingsmetoder och kunna redogöra för principerna och användningsområdena för dessa
  • redogöra för hur val av substrat/tryckbärare och tryckmetod påverkar tryckresultat och möjligheter till efterbehandling
  • redogöra för tillverkningsprocessen för papper samt hur val av tryckmetod påverkar möjligheten att välja olika typer av papper i en trycksak

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • motivera och diskutera för- och nackdelar med olika tryckmetoder och typer av efterbehandling baserat på trycksakens upplaga, användningsområde och kostnadsramar
  • kommunicera den information som behövs till en trycksaksproducent för att kunna erhålla en offert för en specificerad trycksak

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • problematisera kring vilken miljöpåverkan grafisk produktion och val av publiceringsform kan ha, samt resonera kring olika perspektiv gällande beställarens, formgivarens, producentens och konsumentens ansvar i samband med detta

Innehåll

Kursen diskuterar trycksaken som medium och behandlar produktionen från tryckfärdig PDF till färdig trycksak och de val som måste göras i processen beroende på trycksakens tänkta funktion.
I kursen läggs fokus på de uttryck, taktila och visuella som skiljer en trycksak från en digital publikation. Vidare diskuteras även hur olika typer av efterbehandlingar kan skapa effekter och funktioner som kan ge en trycksak konkurrensfördelar jämfört med andra trycksaker och digitala publikationer. Olika typer av tryckmetoder både med statisk och variabel tryckform behandlas, liksom tryckpressarnas funktion och tryckresultat. Substratets/tryckbärarens inverkan på tryckresultat och möjligheter till efterbehandling är en viktig aspekt som behandlas i kursen. Tillverkning av papper och hur olika papperskvaliteter lämpar sig för olika tryckmetoder och trycksaker behandlas även i kursen.
Dessa kunskaper ligger sedan till grund för att kunna motivera och diskutera val av layoutlösning, tryckmetod och efterbehandlingar för en trycksak beroende på önskade egenskaper, användningsområde och kostnadsramar.
I en undersökning analyseras gruppvis hur efterbehandlingar används på produktförpackningar inom olika segment och hur det påverkar upplevelsen av produkten. Resultatet från undersökningen sammanställs i en rapport som presenteras för övriga grupper.
Kursen behandlar även olika sätt att utvärdera tryckresultat dels subjektivt genom visuell jämförelse mot provtryck eller förprovtryck i en standardiserad miljö, dels med hjälp av mätinstrument.
I seminarieform diskuteras vilken miljöpåverkan produktion, val av substrat/tryckbärare och efterbehandlingsmetoder för en trycksak kan ha samt hur det påverkar möjligheterna till återvinning. Vidare diskuteras vilket ansvar de olika aktörerna i kedjan från design till konsumtion har i detta sammanhang.

Examinationsformer

  • Skriftlig salstentamen (4,5 hp)
  • Rapport med muntlig redovisning (2 hp)
  • Aktivt deltagande vid obligatoriskt seminarium (1 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, lektioner/övningar, seminarier och muntlig redovisning.

Betyg

Som betygsskala används U, 3, 4, 5.

Seminarium U, G.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Förkunskapskrav

  • Forskningsmetodik 7,5 hp, grundnivå
  • Färghantering och bildoptimering 7,5 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper
  • Typografi och layout 1, 7,5 hp grundnivå 1

Övrigt

Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning.

Summary in English

The course discusses printing methods and how printed material differs from digital publishing with regards to visual and tactile impressions. Furthermore, different types of post press alternatives are discussed as are the ways they can be used to achieve desired effects. The environmental impact of print production and the responsibilities that involved parties have in the print to waste process are discussed during seminars.

Knowledge and understanding
After completing the course, students shall be able to

  • describe the most common printing methods in terms of the printing process and the products for which each method is most suitable
  • explain how the print result can be evaluated visually or measured with instruments
  • describe the range of post press alternatives and be able to explain the principles and applications of these
  • explain how the choice of substrate / print carrier and printing method affects print results and the way in which post press effects can be used
  • describe the manufacturing process of paper and how the choice of printing method affects the choice of paper

 Skills and abilities
 After completing the course, students shall be able to

  • argue for and discuss the pros and cons of different printing methods and types of post press effects based on the printing volume, type of publication and cost limitations
  • communicate the necessary information to a print producer to obtain a quote for a specified printed product

 Judgement and approach
 After completing the course, students shall be able to

  • discuss the environmental impact of printed products and how the choice of publication form may affect the impact, and also discuss different perspectives regarding the purchaser, designers, producer and consumer responsibility in connection with this.