Kursplan

Svenska: Text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola

Kurskod
GSV2D2
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska språket1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-02-14.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande självständigt kan tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska samt sammanställa och diskutera innehållet i kursen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

Delkurser

1.
Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap, 9 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera relationer mellan kommunikation, meningsskapande och lärande
  • diskutera villkor för andraspråkselevers lärande
  • redogöra för de möjligheter som olika uttrycksformer och kommunikationskanaler erbjuder för gestaltande av kunskap och lärande
  • använda metoder för analys av multimodala texter i läromedel
  • redogöra för och tillämpa aktuell forskning angående språkets och kommunikationens betydelse för elevers lärande
  • diskutera och argumentera, såväl muntligt som skriftligt, med utgångspunkt i mångkulturalitet och kommunikation.

2.
Berättande och tematisk planering, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • gestalta och levandegöra berättelser för elever och på ett väl underbyggt sätt välja innehåll och gestaltningsform för undervisning i relevant årskurs
  • redogöra för och diskutera hur elevers bildspråkliga och musikaliska utveckling samspelar med tal- och skriftspråksutvecklingen
  • praktiskt tillämpa kunskap om hur barns tal- och skriftspråksutveckling kan stimuleras med estetiska uttrycksformer
  • välja innehåll och arbetsformer för ett temaarbete i syfte att stimulera elever med olika språkliga bakgrunder genom användning av olika medier och gestaltningsformer
  • presentera, diskutera, analysera och värdera sitt eget såväl som andras temaarbeten genom oppositionsförfarande utifrån perspektiv på text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap, 9 högskolepoäng

Inom denna delkurs behandlas vetenskapliga perspektiv på verksamhet i klassrum där elever har olika språklig bakgrund. Relationer mellan elevers lärande och deras kommunikativa förmågor studeras. Särskilt behandlas forskning från klassrumsverksamhet där elevers flerspråkighet främjas. Vidare behandlas den multimodalitet som dagens kommunikationsformer erbjuder och vad detta betyder för elevers meningsskapande. Genom analys och tolkning av olika multimodala texter studeras hur språkliga uttryck konstrueras i läromedel och vilken betydelse kontexten har för elevers förståelse och verklighetsuppfattning.

2.
Berättande och tematisk planering, 6 högskolepoäng

I denna delkurs ges den studerande verktyg för att levandegöra berättelser med hjälp av olika estetiska uttrycksformer samt reflektera över estetiska arbetsformer som pedagogiska verktyg. I detta sammanhang uppmärksammas hur elevers bildspråkliga och musikaliska utveckling samspelar med tal- och skriftspråksutveckling. I delkursen utvecklas ett temaarbete för relevant årskurs av elever. I planeringen av temaarbetet tillämpas olika multimodala språkformer. Temaarbetet presenteras genom valfri gestaltningsform och diskuteras utifrån elevers olika språkliga bakgrunder.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt muntlig och skriftlig redovisning av analysuppgifter och en skriftlig individuell hemtentamen.
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt redovisning av det egna planerade temaarbetet, såväl skriftligt som i annan gestaltande form. Oppositionsförfarande tillämpas.

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar samt obligatoriska studiegruppsarbeten, seminarier och workshops.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap - 9 hp
Delkurs 2: Berättande och tematisk planering - 6 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

I kursen ingår en obligatorisk träff om tre dagar på campus.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste kunna kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.