Lärandemål
Kursen övergripande mål är att den studerande utvecklar teoretiska och didaktiska kunskaper och självständigt kan tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska. Den studerande ska även kunna redogöra för relevanta styrdokument samt sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för det svenska språkets variation i historiskt, regionalt och socialt perspektiv
- redogöra för minoritetsspråken i Sverige samt deras historiska och nutida ställning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala teorier om barns språkutveckling och hur man som lärare kan hjälpa elever att överkomma vanligt förekommande hinder i talspråksutvecklingen
- beskriva och diskutera hur elevers olika villkor kan påverka språkutveckling och språkanvändning
- identifiera och beskriva huvuddrag i elevers första- och andraspråksutveckling
- reflektera över olika undervisningstexters betydelse för elevers språkutveckling
- använda grundläggande grammatiska och fonetiska begrepp för att analysera text och tal
- förklara grundläggande skillnader mellan skriftspråk och talspråk
- diskutera hur undervisning kan organiseras i skolan för att gynna språkutveckling.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för barn- och ungdomslitteraturens historiska framväxt och hur den kan spegla sociala och samhälleliga förhållanden
- utifrån ett didaktiskt perspektiv ge exempel på och förklara hur skönlitteratur kan ge elever möjlighet att leva sig in i och förstå andra människors situationer och livsvillkor med särskilt fokus på relevant årskurs
- redogöra för olika skönlitterära genrer och berättarmönster samt tillämpa denna kunskap vid analys av skönlitterära texter med särskild relevans för relevant årskurs
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp samt visa förmåga att använda dem didaktiskt
- använda digitala verktyg och utgå från estetiska lärprocesser samt visa teoretisk insikt om deras didaktiska betydelse vid planering av undervisningsmoment.
Innehåll
Delkurser
Delkursen behandlar det svenska språkets historiska, regionala och sociala utveckling, liksom Sveriges officiella minoritetsspråk.
I delkursen studeras barns språkutveckling, svenskämnets syfte, innehåll och kunskapskrav i skolans styrdokument samt grammatiska begrepp. I delkursen fokuseras dessutom språkutveckling kopplat till elevers olika villkor i skolans undervisning.
I delkursen studeras teoretiska och didaktiska perspektiv på
skönlitteratur, med särskilt fokus på barn- och ungdomslitteratur. Olika
typer av barn- och ungdomsböcker läses.
Examinationsformer
Delkurs 1
examineras genom aktivt deltagande i seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2
examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops, skriftliga individuella inlämningsuppgifter, en muntlig redovisning och en skriftlig salstentamen.
Delkurs 3
examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 10,5 hp, inklusive modulen Grammatik.
Betygsrapportering:
Delkurs 1: Språklig variation i Sverige - 3 hp
Delkurs 2, modul 1: Barns språkutveckling - 5 hp
Delkurs 2, modul 2: Grammatik - 2,5 hp
Delkurs 3: Barn- och ungdomslitteratur - 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om tre dagar.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste kunna kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.