Kursplan

Svenska 1 för grundlärare F-3: Barns språkutveckling, språklig variation samt barn- och ungdomslitteratur

Kurskod
GSV28M
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 75%
Humanistiska området, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska språket1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-03-15.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-03-15.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att de studerande utvecklar sådana kunskaper om barns språkutveckling, det svenska språkets variation och barn- och ungdomslitteratur som krävs för undervisning i förskoleklass och i ämnet svenska i årskurs 1-3. Ytterligare övergripande mål i kursen är att de studerande utvecklar kunskaper om relevanta styrdokument liksom sin språkliga förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Delkurser

1.
Språklig variation i Sverige, 3 högskolepoäng

Det övergripande målet med delkursen är att den studerande utvecklar teoretiska kunskaper om språklig variation utifrån olika perspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för det svenska språkets variation i historiskt, regionalt och socialt perspektiv
  • visa kännedom om minoritetsspråken i Sverige samt deras historiska och nutida ställning
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
  • visa förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.

2.
Barns språkutveckling, 7,5 högskolepoäng

Det övergripande målet med delkursen är att den studerande utvecklar teoretiska och didaktiska kunskaper om villkor för barns språk- och talutveckling samt språkanvändning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala teorier om barns språkutveckling och hur man som lärare kan hjälpa elever att överkomma vanligt förekommande hinder i talspråksutvecklingen
  • beskriva och diskutera hur barns olika villkor kan påverka språkutveckling och språkanvändning
  • identifiera och beskriva huvuddrag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
  • reflektera över olika undervisningstexters betydelse för barns språkutveckling
  • använda grundläggande grammatiska och fonetiska begrepp för att analysera barns språk
  • förklara grundläggande skillnader mellan skriftspråk och talspråk
  • visa förståelse för hur undervisning kan organiseras i förskoleklass och skola för att gynna språkutveckling
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
  • visa förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.

3.
Barn- och ungdomslitteratur, 4,5 högskolepoäng

Det övergripande målet med delkursen är att den studerande utvecklar teoretiska och didaktiska kunskaper om barn- och ungdomslitteraturens betydelse för barns och ungas identitetsutveckling.
Efter avslutatd delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för barn- och ungdomslitteraturens historiska framväxt och hur den kan spegla sociala och samhälleliga förhållanden
  • utifrån ett didaktiskt perspektiv, med särskilt fokus på förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, ge exempel på och förklara hur skönlitteratur kan ge elever möjlighet att leva sig in i och förstå andra människors situationer och livsvillkor
  • visa förtrogenhet med olika skönlitterära genrer och berättarmönster samt tillämpa denna kunskap vid analys av skönlitterära texter med särskild relevans för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
  • visa kunskap om grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp samt förmåga att använda dem didaktiskt
  • visa förmåga att använda digitala verktyg och att utgå från estetiska lärprocesser samt visa teoretisk insikt om deras didaktiska betydelse vid planering av undervisningsmoment
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
  • visa förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.

Innehåll

I samtliga delkurser ska den studerande öva sin egen språkfärdighet, både muntligt och skriftligt, samt utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till kursinnehållet. Digitala verktyg och estetiska lärprocesser ingår som naturliga inslag i delkurserna.

Delkurser

1.
Språklig variation i Sverige, 3 högskolepoäng

Delkursen behandlar det svenska språkets historiska, regionala och sociala utveckling, liksom Sveriges officiella minoritetsspråk.

2.
Barns språkutveckling, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras barns språkutveckling, svenskämnets syfte, innehåll och kunskapskrav i skolans styrdokument samt grammatiska begrepp från fonetik till pragmatik. I delkursen fokuseras dessutom språkutveckling kopplat till barns olika villkor och skolans undervisning.

3.
Barn- och ungdomslitteratur, 4,5 högskolepoäng

I delkursen studeras teoretiska och didaktiska perspektiv på skönlitteratur, med särskilt fokus på barn- och ungdomslitteratur. Olika typer av barn- och ungdomsböcker läses, och deras potential för barns och ungas identitetsskapande diskuteras.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och en enskild skriftlig uppgift.
Delkurs 2
examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga uppgifter enskilt och i grupp och en skriftlig salstentamen.
Delkurs 3 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, en muntlig enskild redovisning och enskilda skriftliga uppgifter.

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar, obligatoriska seminarier och grupparbeten.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 10,5 hp, inklusive modulen Grammatik.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Språklig variation i Sverige - 3 hp
Delkurs 2, modul 1: Barns språkutveckling - 5 hp
Delkurs 2, modul 2: Grammatik - 2,5 hp
Delkurs 3, modul 1: Barn- och ungdomslitteratur - 4,5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

I kursen ingår en obligatorisk campusträff.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstuderande.
Den studerande har rätt till 5 examinationstillfällen för varje examination.

Ersätter SV1042.