Lärandemål
Kursens övergripande mål är att utveckla kunskaper om och förståelse för migrationsprocessens villkor för barn och ungdomar.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa insikter i och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande.
Innehåll
I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar flerspråkiga och nyanlända elevers lärande, identitet och utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för lärande och språkanvändning. I kursen belyses och diskuteras frågor om interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på elever i den tidigare delen av grundskolan. Vidare introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen kräver att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Högskolans lärplattform Learn samt Zoom används. Kursen innehåller två obligatoriska träffar på campus.
Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/det-globala-klassrummet.
Den sökande ska vara anställd som lärare inom skolväsendet, LVU-hem, på kriminalvårdsanstalt eller folkhögskola, eller av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.