Kursplan

Svenska som andraspråk för lärare i åk 4-6, 30 hp (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet.

Kurskod
GSS2G8
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2020-04-01.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-01.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att den studerande utvecklar sina ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper inom svenska som andraspråk där mellanstadieelevers språkutveckling och lärande står i fokus.

Delkurser

1.
Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos elever på mellanstadiet, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala teorier kring flerspråkighet och andraspråksutveckling med fokus på mellanstadieelever
  • diskutera och jämföra språkutveckling hos elever med olika bakgrund utifrån centrala teorier om andraspråksutveckling
  • diskutera relationen mellan flerspråkighet, andraspråksutveckling och identitet hos elever
  • genomföra en kvalitativ intervju och diskutera resultatet av denna.

2.
Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med mellanstadieelevers lärande i fokus, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • analysera inlärarspråk vad gäller morfologi, syntax och lexikon med fokus på mellanstadieelevers lärande
  • använda grundläggande begrepp vid analys av svenska språket hos mellanstadieelever
  • utföra grammatiska analyser av andraspråkselevers språkbruk
  • diskutera bedömning av andraspråkstalande mellanstadieelevers språkfärdighet ur olika perspektiv
  • redogöra för svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv.

3.
Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med mellanstadieelever i fokus, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande villkor för flerspråkig skriftspråksutveckling hos mellanstadieelever
  • diskutera villkor för skriftspråksutveckling hos mellanstadieelever med olika språkbakgrund
  • redogöra för några strategier för läsande och skrivande hos mellanstadieelever
  • beskriva svenskt skriftspråk i ett kontrastivt perspektiv
  • redogöra för möjligheter för skriftspråksutveckling som fiktionstexter och digitala medier erbjuder för elever
  • läsa och reflektera över en avhandling inom litteracitetsområdet med mellanstadieelevers lärande i fokus
  • skriva en reflekterande rapport enligt vedertagna akademiska och skriftspråkliga normer.

4.
Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga mellanstadieelever, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • analysera några teoretiska perspektiv på relationer mellan språk, interaktion och lärande hos elever på mellanstadiet
  • redogöra för och diskutera språkliga varieteter och diskutera möjliga implikationer de kan ha i olika sociala kontexter
  • redogöra för och diskutera språkideologiska och språkpolitiska aspekter på flerspråkighet hos mellanstadieelever
  • genomföra en transkription och mindre analys av talad interaktion hos flerspråkiga elever på mellanstadiet och diskutera möjliga implikationer i ett undervisningsperspektiv
  • skriva sakligt argumenterande och reflekterande texter enligt vedertagna svenska akademiska skriftspråkliga normer.

Innehåll

Inom kursen utvecklar den studerande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper inom svenska som andraspråk. Kursen innehåller fyra delkurser. Samtliga delkurser har en didaktisk inriktning där den studerande utvecklar sina färdigheter att planera, genomföra och analysera undervisning för nyanlända och flerspråkiga elever, utifrån teorier om flerspråkighet som resurs. I samtliga delkurser relateras innehållet till aktuella styrdokument och till relevant forskning inom området.

Delkurser

1.
Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos elever på mellanstadiet, 7,5 högskolepoäng

Denna delkurs behandlar flerspråkighet som fenomen samt villkor för språkutveckling hos elever på mellanstadiet. Inom delkursens ram diskuteras olika definitioner av begreppen flerspråkighet och olika kriterier för flerspråkig kompetens hos barn och unga. Utveckling av andraspråk relateras till utveckling av förstaspråk hos barn och unga. Centrala teorier om andraspråksutveckling och flerspråkig utveckling behandlas. Den studerande läser en skönlitterär bok inom delkursens ram som behandlar flerspråkighet, andraspråksutveckling och identitet hos elever på mellanstadiet. Dessutom genomför den studerande en intervju med en andraspråksinlärare på mellanstadiet eller med en vårdnadshavare. Intervjuuppgiften redovisas i form av en muntlig presentation och en skriftlig rapport.

2.
Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med mellanstadieelevers lärande i fokus, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas det svenska språkets struktur i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller morfologi, syntax och lexikon och med fokus på mellanstadieelevers lärande. Särskild tyngdpunkt läggs vid sådana företeelser som brukar orsaka svårigheter för unga inlärare av svenska som andraspråk. Analys av yngre andraspråksinlärares språkbruk ingår. Delkursen behandlar även bedömning av andraspråkstalande mellanstadieelevers språkfärdighet ur olika perspektiv. Vidare diskuteras grammatikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk för mellanstadieelever. I delkursen berörs även användning av ord- och grammatikböcker i undervisning av elever på mellanstadiet.

3.
Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med mellanstadieelever i fokus, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas skriftspråksutveckling i första hand på ett andraspråk hos mellanstadieelever. Olika typer av skriftspråk kontrasteras. Skriftspråkets roll för lärandet liksom användningen av olika digitala former av skriftspråksanvändning hos mellanstadieelever diskuteras. Dessutom behandlas skönlitteraturens och andra fiktionstexters roll i det flerspråkiga klassrummet på mellanstadiet. Inom delkursens ram läses en avhandling inom litteracitetsområdet med mellanstadieelevers lärande i fokus och den redovisas muntligt. Vidare berörs grundläggande principer för vetenskapligt skrivande. Som slutuppgift skrivs en enklare rapport med hänsyn till dessa principer.

4.
Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga mellanstadieelever, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet hos elever på mellanstadiet med ett särskilt fokus på interaktion. Olika språkliga varieteter belyses i ett samhällsperspektiv. I delkursen behandlas olika teoretiska perspektiv på relationen mellan interaktion, lärande och identitet hos mellanstadieelever. Vidare diskuteras språkpolitiska och språkideologiska aspekter på flerspråkighet. Fenomenet multietniskt ungdomsspråk belyses och diskuteras. Under delkursen behandlas vidare grundläggande redskap för att analysera talad interaktion hos flerspråkiga elever på mellanstadiet. Inom delkursens ram genomför den studerande en transkription av talat språk och en interaktionsanalys av denna.

Examinationsformer

Samtliga delkurser examineras genom bedömning av aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga uppgifter samt en skriftlig hemtentamen. Delkurs 3 examineras dessutom genom en skriftlig rapport.

Arbetsformer

Arbetet i samtliga delkurser bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier samt diskussionsforum.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst tre av delkurserna.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos elever på mellanstadiet - 7,5 hp
Delkurs 2: Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med mellanstadieelevers lärande i fokus - 7,5 hp
Delkurs 3: Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med mellanstadieelever i fokus - 7,5 hp
Delkurs 4: Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga mellanstadieelever- 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet. För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du ha en behörighetsgivande lärarexamen samt vara anställd av staten, en kommun eller fristående skola och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Kurser med inriktning årskurs 4-6 riktar sig till de som är anställda som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4–6 eller åk 7–9 utan att vara ämnesbehörig.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Se Skolverkets webbplats för mer information: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/lararlyftets-kurser-for-larare .

För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.