Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Skapa tematiska kartor med hjälp av GIS
- Redogöra för projektioner och koordinatsystem som är vanligt förekommande i den svenska samhällsplaneringen
- Bearbeta rumslig data med hjälp av R
- Lösa vanligt förekommande rumsliga planeringsproblem med hjälp av R och GIS
- Presentera resultaten av analyserna enligt kartografiska konventioner och gängse statistiska mått
Innehåll
Kursen inleds med att studenterna skapar tematiska kartor i GIS med stöd i kurslitteraturens beskrivning av rådande konventioner och regler för framställning av tematiska kartor. I detta moment används såväl punkt-, area- och linjelager för att avbilda rumsliga fenomen. Slutresultatet presenteras i en rapport där samtliga karttyper presenteras och kommenteras utifrån kurslitteraturens innehåll. Därefter följer ett moment där såväl rumslig som icke-rumslig data läses in i R och manipuleras och visualiseras. Utgångspunkten i denna del är att förstå skillnaden mellan olika datatyper i R och hur dessa kan användas i analyser.
Examinationsformer
Rapport tematiska kartor (3,5 hp)
Rapport GIS analyser (4 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Ersätter TR1019.