Kursplan

Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan

Kurskod
GRK2CD
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Ämnesgrupp
Religionsvetenskap
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2019-12-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-12-12.
Nedlagd
2023-06-20

Lärandemål

Målen är uppdelade per delkurs.

Delkurser

1.
Religion, livsåskådning och identitet: Teori och metod, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera centrala religionsvetenskapliga teorier och metoder samt använda dessa i mindre undersökningar
  • problematisera intersektionalitetsrelaterade aspekter i religionsdidaktisk reflektion och praktik
  • redogöra för samt på ett reflekterat sätt diskutera komplexiteten i identitetsformande processer, för såväl individ som kollektiv, där religion, livsåskådning och maktaspekter utgör viktiga komponenter
  • diskutera och reflektera över hur normkritiska aspekter kan bidra till en fördjupad förståelse av värdekonflikter i ett samhälle som präglas av mångfald
  • redogöra för och på ett tillämpat sätt diskutera meningsskapande processer i alltmer individualiserade och fragmentiserade livsåskådningssystem.

2.
Ämnesteoretisk fördjupning med ämnesdidaktik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa och redogöra för teoretiska och textanalytiska kunskaper inom ett givet och avgränsat religionsvetenskapligt område
  • på ett detaljerat och reflekterat sätt redogöra för ett etiskt, religionshistoriskt, religionssociologiskt och/eller religionsdidaktiskt tema eller särskild tradition
  • självständigt identifiera, formulera och redogöra för ett problem mot bakgrund av ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper
  • reflektera över den egna kunskapsprocessen och visa förmåga att självständigt identifiera områden där den egna kompetensen behöver utvecklas
  • analysera och kritiskt förhålla sig till avgränsade kunskapsfält med religionsvetenskaplig relevans
  • visa konstruktiv förmåga att identifiera religionsvetenskapliga problemställningar med didaktisk relevans.

3.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • detaljerat, koherent, reflekterat samt tillämpat såväl som generellt redogöra för ett avgränsat tema eller särskild tradition ur ett etiskt, religionshistoriskt, religionssociologiskt och/eller religionsdidaktiskt perspektiv
  • självständigt identifiera och formulera en problemställning och ett syfte relevant för etik, religionshistoria, religionssociologi och/eller religionsdidaktik
  • visa förmåga att utifrån en problemställning självständigt systematisera, analysera och kritiskt diskutera tidigare forskning
  • utifrån ett bestämt syfte och adekvata frågeställningar identifiera, värdera och samla in relevant källmaterial
  • genomföra en självständig och systematisk studie med relevant teori- och metodanvändning som vilar på vetenskaplig grund
  • artikulera konstruktiv kritik på texter skrivna av andra, samt förhålla sig till kritik och vetenskapligt bearbeta sina egna texter utifrån relevant kritik
  • visa metodologisk och forskningsetisk medvetenhet och förmåga att förebygga forskningsetiska problem i en egen studie.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser.

Delkurser

1.
Religion, livsåskådning och identitet: Teori och metod, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar centrala religionsvetenskapliga teorier med relevans för mångfald och identitet. Även empiriska, religionsvetenskapliga metoder övas. Delkursen tar utgångspunkt i intersektionalitet och dess relevans för undervisning i religionskunskap samt i skolans värdegrundsarbete. Särskilt uppmärksammas och bearbetas samspelet mellan olika sociala kategorier såsom religionstillhörighet, kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet.

2.
Ämnesteoretisk fördjupning med ämnesdidaktik, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgörs av en individuell läskurs som ger fördjupning i ett av forskningsfälten inom etik, religionshistoria, religionssociologi med religionsdidaktisk relevans. Under delkursen används textanalytiska metoder. Det alternativ som väljs är avsett att knyta an till det ämnesområde som ska behandlas i uppsatsen i delkurs 3. Litteratur väljs i samråd med examinerande lärare.

3.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen genomförs och presenteras en undersökning i uppsatsform. Uppsatsen skrivs individuellt och behandlar ett valt fördjupningsområde utifrån religionsvetenskaplig teori. Vid ett avslutande seminarium granskas och diskuteras arbetet av en medstuderande, och den studerande ska i sin tur opponera på en medstuderandes arbete.

Examinationsformer

Examinationen sker genom förberett och aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 3 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Handledningen i delkurs 3 är obligatorisk och genomförs antingen individuellt och/eller i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på minst 22,5 högskolepoäng.

Betygsrapportering:
Modul 1: Religion, livsåskådning och identitet: Teori och metod - 7,5 hp
Modul 2: Ämnesteoretisk fördjupning med ämnesdidaktik - 7,5 hp
Modul 3: Uppsats - 15 hp

Förkunskapskrav

  • Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp och Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering

Övrigt

Kursen innehåller en obligatorisk fältdag på den kommande VFU-skolan.

All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling, eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.

Ersätter GRK278.