Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa insikt i framväxten av grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen genom att redogöra för och ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara denna framväxt
- redogöra för aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på grundskolans senare år och gymnasieskolan
- visa kännedom om lärarutbildningen som en politisk konstruktion
- visa förmåga att inta ett vetenskapligt förhållningssätt i samband med studierna
- visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
- visa förmåga att hantera digitala verktyg i samband med studierna
- visa förmåga att samverka med medstuderande
- visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Innehåll
Kursens övergripande innehåll kretsar kring frågan Varför skola? och i centrum är skolans historiska framväxt samt grundskolans och gymnasieskolans styrning och organisation utifrån ideologiska, juridiska och ekonomiska aspekter. Utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska ståndpunkter och tolkningar betraktas i förhållande till olika samhälleliga kontexter. Ämneslärarutbildningens innehåll och ambitioner belyses på motsvarande sätt. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola.
Examinationsformer
Arbetsformer
Arbetsformer är seminarier med muntligt deltagande och tillhörande skriftliga uppgifter, föreläsningar och studiegruppsarbete. Seminarier och arbete i studiegrupper är obligatoriska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
- Hemtentamen, gestaltande uppgift, seminarier, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
För kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen motsvarar/överlappar PG1052.