Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över förskolans styrdokument och undervisning i ett historiskt och läroplansteoretiskt perspektiv
- redogöra för teorier om pedagogiskt ledarskap i ett interkulturellt, relationellt och yrkesetiskt perspektiv
- visa förmåga att observera och reflektera över förskollärarens betydelse för barns möjlighet till utveckling och lärande i ett didaktiskt perspektiv
- visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Kursen startar i förskolans samhällsuppdrag och framväxt där förskollärarens pedagogiska ledarskap diskuteras ur ett historiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Vidare problematiseras och diskuteras förskollärarens pedagogiskt ledarskap utifrån ett interkulturellt, relationellt och yrkesetiskt perspektiv. I kursen behandlas förskollärarens betydelse för barns möjligheter till utveckling och lärande i ett didaktiskt perspektiv. Den studerande ges möjlighet att lyfta fram etiska och didaktiska frågor, tankar och problem kopplade till omsorg och undervisning. Frågorna problematiseras med hjälp av kursens litteratur och gällande styrdokument.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet