Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa sådana ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för att bedriva undervisning anpassad efter såväl elevgruppens som den enskilde individens utveckling och verksamhetens mål
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen i syfte att på bästa sätt stimulera såväl gruppens som varje elevs lärande och utveckling
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevernas lärprocess och den pedagogiska verksamheten
- observera, analysera, bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i förhållande till undervisningens mål
- visa förmåga att, i överensstämmelse med skolans värdegrund, leda, samarbeta samt utveckla goda relationer i undervisningen
- ändamålsenligt och kritiskt utifrån ämnesdidaktiska överväganden använda digitala verktyg i undervisningen
- visa förmåga att självständigt diskutera och analysera den egna undervisningen, såväl i tal som i skrift, samt argumentera för val av innehåll och arbetsformer
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Muntliga och skriftliga redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, 7,5 hp, Didaktik och ledarskap - KPU, 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag - KPU, 7,5 hp
Övrigt
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
Som riktmärke ska den studerande planera och genomföra undervisning
motsvarande minst fem klocktimmar i veckan. Självständig undervisning
ska genomföras i ett eller två av den studerandes undervisningsämnen.
Undervisningsämne är ett av de ämnen den studerande har med sig från de
ämnesteoretiska studierna.