Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla och visa kunskaper om, samt förståelse för, barns kommunikativa utveckling.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om teorier gällande barns språkliga och kommunikativa utveckling ur ett flerspråkighetsperspektiv
- visa förmåga att reflektera över barns språkliga och kommunikativa utveckling
- visa kännedom om och analysera betydelsen av den pedagogiska miljön och vuxnas förhållningssätt för barns språkliga och kommunikativa utveckling
- visa kunskap om språkliga och estetiska uttrycksformer för att kunna skapa förutsättningar för barns kommunikation
- använda digitala verktyg för dokumentation av den pedagogiska verksamheten
- visa grundläggande kunskaper i vetenskaplig metod med särskilt fokus på observation.
- visa kunskaper om högläsningens, textsamtalets och det muntliga och skriftliga berättandets betydelse som redskap för att utveckla barns språk- och textförståelse
- identifiera och reflektera över några vanliga berättarstrukturer i västerländsk tradition samt visa kännedom om andra berättartraditioner
- analysera och tolka bilderböcker och andra former av berättande samt diskutera skönlitteratur som uttryck för normer och värderingar
- visa grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Delkurser
Teorier om och förutsättningar för barns språkliga och kommunikativa lärande och utveckling behandlas ur ett flerspråkighetsperspektiv. Olika estetiska uttrycksformer, till exempel verbalt språk, bild, musik, dans, drama och kroppsspråk, studeras i relation till barns kommunikation. Skilda påverkansfaktorer för barns kommunikationsförmåga analyseras. I delkursen analyseras hur olika språkstimulerande förhållningssätt påverkar barns språkförmåga. Digitala verktyg används som dokumentationsform. Vetenskaplig metod övas i delkursen med särskilt fokus på observation.
I denna delkurs behandlas olika former av berättande och deras betydelse för barns kommunikativa utveckling. Olika berättarstrukturer och berättartraditioner behandlas och gestaltas. Som grund för reflekterande litterära samtal används skönlitteratur med fokus på bilderböcker för barn. Vetenskapligt skrivande övas i delkursen.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom muntliga, skriftliga och digitala individuella redovisningar och gruppredovisningar samt en skriftlig hemtentamen i delkurs 1 och en skriftlig hemtentamen i delkurs 2.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, workshops, fältdagar och grupparbeten. Studierna förutsätter samverkan i studiegrupper.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i båda delkurserna.
Betygsrapportering:
- Barns lärande och utveckling med fokus på språk och kommunikation, 9 hp
- Sagor och berättande, 6 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.
För nätbaserade träffar krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.