Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att den studerande ska
utveckla förmåga att självständigt identifiera och lösa problem genom
utvärdering och utvecklingsarbete. Den studerande ska genom sitt självständiga
arbete på sikt kunna bidra till att utveckla yrkesutbildningen på ett sätt som
är relevant för yrkesverksamheten och på så sätt kunna stärka den beprövade
erfarenheten och vetenskapliga grunden för yrkesutbildningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt granska och problematisera olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet utifrån arbetet i skolan
- visa förmåga att självständigt utvärdera och utveckla undervisning, eller pedagogisk verksamhet i övrigt, genom att urskilja, formulera och lösa problem
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesutbildningen
- visa förmåga att dokumentera och presentera ett
självständigt genomfört arbete, med relevans för yrkeslärare, på ett
tillgängligt och granskningsbart sätt.
Innehåll
I kursen studeras modeller för och teorier om utvärdering
och utvecklingsarbete gällande såväl den enskilda lärarens arbete som det
organisationsövergripande arbetet. Den studerande genomför ett självständigt
arbete som kan bidra till utveckling på gymnasiets yrkesprogram och med
relevans för yrkeslärarens arbete. Det självständiga arbetet inleds med att den
studerande sätter sig in i valt problemområde genom att ta till sig
erfarenheter från andra lärare, elever, tidigare utvecklingsarbeten, rapporter
och forskning. Genomförandet av det självständiga arbetet kan ske på två sätt.
Antingen genom skapandet av undervisningsmaterial, lektionsserier eller
kollegiala utvecklingsprojekt eller genom att göra en undersökning med hjälp av
enkäter, intervjuer eller observationer.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig gruppredovisning samt ett självständigt
arbete som presenteras såväl skriftligt som praktiskt-estetiskt. Presentationen
av det självständiga arbetet sker på en obligatorisk campusträff där arbetet
granskas och där den studerande aktivt deltar i granskningen av andras arbeten.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, självständigt arbete
med obligatorisk handledning, enskilt eller i grupp, samt obligatoriskt
slutseminarium.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Utvärdering och utvecklingsarbete, 3 hp, U-G
- Självständigt arbete, 12 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU), 7,5 hp, Didaktik för yrkeslärare (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp, Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram I (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp, Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram II (varav 4,5 hp VFU) , 7,5 hp, Ungdomars uppväxtvillkor (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp och Specialpedagogik - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp
Övrigt
Kursen är nätbaserad, vilket innebär att den studerande måste ha möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen är en del av Yrkeslärarprogrammet.