Kursplan

Självständigt arbete med inriktning mot utvärdering och utvecklingsarbete

Kurskod
GPG2A9
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2019-06-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-06-19.
Reviderad
Reviderad 2019-07-04.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2019-07-04.

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att den studerande ska utveckla förmåga att självständigt identifiera och lösa problem genom utvärdering och utvecklingsarbete. Den studerande ska genom sitt självständiga arbete på sikt kunna bidra till att utveckla yrkesutbildningen på ett sätt som är relevant för yrkesverksamheten och på så sätt kunna stärka den beprövade erfarenheten och vetenskapliga grunden för yrkesutbildningen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • kritiskt granska och problematisera olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet utifrån arbetet i skolan
  • visa förmåga att självständigt utvärdera och utveckla undervisning, eller pedagogisk verksamhet i övrigt, genom att urskilja, formulera och lösa problem
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesutbildningen
  • visa förmåga att dokumentera och presentera ett självständigt genomfört arbete, med relevans för yrkeslärare, på ett tillgängligt och granskningsbart sätt.

Innehåll

I kursen studeras modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete gällande såväl den enskilda lärarens arbete som det organisationsövergripande arbetet. Den studerande genomför ett självständigt arbete som kan bidra till utveckling på gymnasiets yrkesprogram och med relevans för yrkeslärarens arbete. Det självständiga arbetet inleds med att den studerande sätter sig in i valt problemområde genom att ta till sig erfarenheter från andra lärare, elever, tidigare utvecklingsarbeten, rapporter och forskning. Genomförandet av det självständiga arbetet kan ske på två sätt. Antingen genom skapandet av undervisningsmaterial, lektionsserier eller kollegiala utvecklingsprojekt eller genom att göra en undersökning med hjälp av enkäter, intervjuer eller observationer.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig gruppredovisning samt ett självständigt arbete som presenteras såväl skriftligt som praktiskt-estetiskt. Presentationen av det självständiga arbetet sker på en obligatorisk campusträff där arbetet granskas och där den studerande aktivt deltar i granskningen av andras arbeten.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, självständigt arbete med obligatorisk handledning, enskilt eller i grupp, samt obligatoriskt slutseminarium.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Utvärdering och utvecklingsarbete, 3 hp, U-G
  • Självständigt arbete, 12 hp, U-VG

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU), 7,5 hp, Didaktik för yrkeslärare (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp, Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram I (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp, Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram II (varav 4,5 hp VFU) , 7,5 hp, Ungdomars uppväxtvillkor (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp och Specialpedagogik - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU) , 7,5 hp

Övrigt

Kursen är nätbaserad, vilket innebär att den studerande måste ha möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen är en del av Yrkeslärarprogrammet.