Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att söka och värdera forskningsresultat samt beskriva hur resultat från forskning och beprövad erfarenhet kan tillämpas praktiskt för att utveckla yrkesutbildning
- visa kunskap om och använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp
- visa kännedom om kvalitativa och kvantitativa metoder
- visa förmåga att granska utbildningsvetenskapliga texter utifrån vetenskapsteoretiska frågeställningar
- visa kännedom om forskningsetiska frågeställningar
- visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt argumentera för sin förståelse av dessa.
Innehåll
I kursen studeras
vetenskapsteori, forskningsmetodik, källkritik och forskningsetik inom det
utbildningsvetenskapliga området. I fokus är forskningskonsumtion och praktisk
tillämpning av forskningsresultat i relation till det pedagogiska arbetet.
Vetenskaplig text och kunskapsproduktion med relevans för yrkesläraryrket
exemplifieras och problematiseras. Kursen är en förberedelse för det
efterföljande självständiga arbetet.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av en multimodal gruppredovisning samt ett skriftligt individuellt arbete.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsning, grupparbete samt individuell uppgift.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
- Grupparbete, 1,5 hp, U-G
- Individuellt arbete, 1,5 hp, U-VG.
För godkänt betyg i kursen krävs minst godkänt betyg på båda kursmomenten.
Förkunskapskrav
- Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - yrkeslärare (varav 1,5 hp VFU), 7,5 hp
- Didaktik för yrkeslärare (varav 3 hp VFU), 7,5 hp, Sociala relationer, konflikter och makt - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU), 7,5 hp samt Ledarskap för yrkeslärare (varav 3 hp VFU), 7.5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet. Kursen motsvarar delvis PG1046.