Kursplan

Didaktik, bedömning och betygssättning - gymnasieskolans yrkesprogram (varav 6 hp VFU)

Kurskod
GPG254
Poäng
12 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 50%
Verksamhetsförlagd utbildning, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2018-09-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-01-21.
Reviderad
Reviderad 2018-10-12.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2018-10-12.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupade kunskaper om och förmåga att, självständigt och i samarbete med verksamma lärare, planera, genomföra och utvärdera undervisning, med utgångspunkt i elevers lärande såväl som gymnasieskolans styrdokument
    visa kunskaper om bedömning och betygssättning, såväl i det skolförlagda som i det arbetsplatsförlagda lärandet
  • visa förmåga att kommunicera vad elever lär sig och vad som bedöms och betygssätts av det eleverna visar kunskap om
  • visa förmåga att analysera och dokumentera elevers lärande samt att, med utgångspunkt från gymnasieskolans läroplan, reflektera över lärandet i relation till den egna undervisningen
  • reflektera över kunskap, bedömning och betygssättning i den pedagogiska verksamheten.

Innehåll

I kursen studeras didaktiska och yrkesdidaktiska frågeställningar med särskilt fokus på det/de egna yrkesämnet/-ämnena. Vidare behandlas teorier om bedömning och betygssättning och hur detta arbete kan genomföras i relation till gymnasieskolans styrdokument, olika former av kunskap och kunskapssyn samt den praktiska pedagogiska verksamheten.

I de verksamhetsförlagda studierna möter de studerande didaktiska frågor, tankar och problem, kopplade till undervisning, bedömning och betygssättning. Dessa frågor lyfts fram, preciseras och analyseras med hjälp av kursens litteratur samt såväl nationella styrdokument som lokala skol- och arbetsplaner. I kursen behandlas också lärande och bedömning i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (APL).

Examinationsformer

Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar där digitala verktyg och olika redovisningsformer används samt genom bedömning av kommunicerade kunskaper i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Del 1: Muntliga och skriftliga redovisningar, 6 hp, U - VG
  • Del 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, U - VG

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i båda modulerna.

Förkunskapskrav

  • Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram I (varav 3 hp VFU), 7,5 hp och Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram II (varav 4,5 hp VFU), 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad utbildning krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

I kursen ingår en tvådagars obligatorisk campusträff.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.

Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet. Kursen motsvarar delvis PG2049.