Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskap om bedömning och betygssättning inom grundskolans senare år och gymnasieskolan samt utveckla förståelse för de konsekvenser detta får för undervisningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- problematisera bedömning och betygssättning i relation till elevers lärande och till skolans värdegrund,
- analysera, värdera och kommunicera olika former av bedömning och betygssättning i relation till olika kunskapsteoretiska utgångspunkter och utifrån styrdokumentens formuleringar av uppdrag och kunskapsbegrepp, med fördjupning inom ett undervisningsämne,
- visa kunskap om bedömning och betygsättning i svensk skola ur ett historiskt perspektiv,
- visa kunskap om juridiska aspekter av bedömning och betygssättning.
Innehåll
I kursen behandlas bedömning och betygssättning i grundskolans senare år och gymnasieskolan med ett kritiskt granskande perspektiv. Vidare belyses bedömning och betyg ur ett historiskt perspektiv samt ur ett samtida politiskt och juridiskt perspektiv. Kursen behandlar ämnesspecifika exempel på olika typer av bedömning för och av lärande. I relation till styrdokumentens formuleringar av uppdrag och kunskapsbegrepp analyseras och värderas hur kunskap kan komma till uttryck på olika sätt.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Ämnesstudier om minst 90 hp i ett undervisningsämne eller motsvarande kunskaper
Övrigt
För nätbaserad kurs gäller obligatorisk närvaro på Campus under två dagar. I kursen ingår en till två fältdagar på VFU-skola.
För kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen motsvarar PG1077