Lärandemål
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete,
- formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor,
- visa förmåga att utifrån en problemställning självständigt samla in, systematisera, problematisera och värdera empiriskt material samt kritiskt granska egna och andras forskningsresultat,
- genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete med forskningsanknytning, relevant metodanvändning samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund,
- göra forskningsetiska avvägningar,
- visa förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för det egna undersökningsresultatet samt att förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt,
- visa förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden,
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat didaktiskt ämnesområde av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom en vetenskaplig uppsats som den studerande skriver självständigt under handledning och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande även opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp
Förkunskapskrav
- 60 hp inom programmet samt ämnesstudier om minst 90 hp
Övrigt
Kursen ingår i programmet Kompletterande pedagogisk utbildning. Kursen motsvarar PG2066.
Kursen avslutas med en obligatorisk campusträff om två dagar då ventilering av uppsatser sker.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator
eller motsvarande.