Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om organisationsteori samt hur organisatoriska relationer kan förstås ur ett intressentperspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- använda grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder för ämnesområdena organisationsteori samt arbetsorganisation
- förklara arbetsorganiseringens förändringar, utveckling och principer ur ett historiskt och internationellt perspektiv
- relatera till företag, organisationer eller enheter ur ett intressentperspektiv
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera hur organisationsstruktur och arbetsorganisation samt hur olika former av organisering kan påverka medarbetare i en organisation
- söka och identifiera relevant material samt tillämpa regler för vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur
- tillämpa grundläggande presentationsteknik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- värdera olika former av organisering utifrån ett medarbetarperspektiv
Innehåll
Kursen behandlar
grundläggande organisationsbegrepp och teorier, bland annat: intressenter, struktur,
kultur, kommunikation, makt och konflikt samt arbetsorganisation. Begreppen och
organisationsteorins framväxt presenteras i sitt historiska och internationella
sammanhang med speciell tonvikt på de perspektiv på organisation och
arbetsorganisation som getts av den senaste tidens forskning och debatt.
Speciell vikt läggs vid
hur arbetsorganisation på individ- och gruppnivå organiseras. Olika
arbetsorganisatoriska modeller som rör individens roll, handlingsutrymme,
motivation, arbetstillfredsställelse och psykosociala arbetsmiljön belyses och
diskuteras.
Arbetslivsanknytningen
innebär att analyser genomförs av en organisation utifrån dess
organisationsstruktur och arbetsorganisation samt hur olika former av
organisering kan påverka medarbetare. I kursen behandlas akademiskt skrivande,
retorikens grunder och presentationsteknik.
Examinationsformer
Skriftlig tentamen,
2 hp
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp, 5 hp
Aktivt deltagande i seminarier, 0,5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, duggor, seminarier, handledning och inlämningsuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet