Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förmåga att främja kollektivt lärande i en organisation.
Kunskap och förståelse
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- diskutera olika teorier som behandlar en lärande organisation
- diskutera olika perspektiv på lärande organisation
- analysera och problematisera hur kollektivt lärande kan organiseras
Färdigheter och förmågor
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- reflektera över hur kollektiva lärprocesser kan främjas
- planera och genomföra aktiviteter med syfte att skapa kollektivt lärande
- reflektera över den kollektiva lärprocess som sker under kursen samt analysera utifrån relevant teori
- argumentera för hur kollektivt lärande kan främjas på en arbetsplats
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- värdera olika perspektiv på lärande och dess konsekvenser för hur lärande kan främjas
Innehåll
Kursen behandlar sambandet mellan kollektiv utveckling, lärande och förändring. Här berörs vad en lärande organisation är och hur den kan främjas. Vidare tas olika synsätt på lärande i organisationer upp utifrån perspektiven lärande organisation, arbetsplatslärande och situerat lärande. Utifrån ett fokus på lärande tas förutsättningar för kollektiv utveckling, lärande och förändring upp, samt förutsättningar för ett lärande klimat i form av trygghet och dialog. Kollektivt lärande behandlas och som metod tas processledning, kommunikation i grupp, mötesteknik, och olika former för möten såsom storgruppsmetodik upp. Även olika roller som chefens, medarbetarens, samtalsledarens och facillitatorns roll för att gynna utveckling, lärande och förändring berörs. Kursen behandlar förutsättningar för kollektivt lärande på individ, grupp och organisationsnivå samt hur lärande på de olika nivåerna kan främjas. Hur kollektiva lärprocesser kan organiseras samt hur chefer och organisationer kan stödjas i detta arbete diskuteras. Avslutningsvis planerar och genomför deltagarna en workshop, vars form ska gynna kollektivt lärande för effektiv utveckling och förändring. Kursens innehåll sammanfattas genom att individen sakligt och analytiskt argumenterar för hur den vill främja kollektivt lärande i en organisation.
Examinationsformer
Individuella skriftliga uppgifter, 3 hp
Seminarier och workshopdagar, 1,5 hp
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt presentation, 3 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, skriftliga uppgifter samt gruppaktiviteter.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Minst 90 hp kurser inom Personal och arbetsliv
Övrigt
Ersätter PA2012