Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den
studerande utvecklar grundläggande kunskaper i och om naturvetenskap och teknik
relevanta för undervisning i förskolan, att stärka tilltron till den egna förmågan att undervisa i
naturvetenskap och teknik i förskolan samt att utveckla sin kompetens att
tillvarata barnens nyfikenhet, erfarenhet och intressen inom områdena.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa kunskap om tekniska och naturvetenskapliga förklaringar som har relevans för innehållet i förskolans undervisning
- visa kunskap om hur digitala verktyg kan användas som stöd vid undervisning i naturvetenskap och teknik
- visa förmåga att identifiera situationer i vardagen som kan användas för undervisning i naturvetenskap och teknik
- visa förmåga att tillsammans med barnen organisera utmanande och stimulerande undervisning kopplad till lärandemålen i naturvetenskap och teknik utifrån barnens nyfikenhet, erfarenhet och intresse.
Innehåll
Kursen behandlar några av naturens
olika kretslopp och ekologiska samband med utgångspunkt i förskolans närmiljö
för att synliggöra människans och naturens ömsesidiga beroende. Vidare behandlas olika vardagliga
fysikaliska fenomen och kemiska processer som till exempel vatten i dess olika
former, väderfenomen, jäsning, smaker, luft, ljus och ljud. I kursen ingår att utforska teknik i
vardagen genom att undersöka hur olika lösningar fungerar och används. I kursen
ingår också att tillämpa tekniska principer i eget skapande för att få
ytterligare förståelse för hur tekniken fungerar. Centralt i kursen är att diskutera
och reflektera om hur man kan skapa förutsättningar för att barn ska kunna nå
uppsatta undervisningsmål inom naturvetenskap och teknik samtidigt som barnen
utvecklas, stimuleras och utmanas.
Examinationsformer
Den
studerande examineras genom aktivt deltagande i seminarier, laborationer,
workshops och exkursioner samt genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Arbetsformer
Arbetsformer
är föreläsningar samt obligatoriska seminarier, workshops, laborationer och
exkursioner.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:- Seminarier, laborationer, workshops, exkursioner, muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen är en uppdragsutbildning som vänder sig till förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställd i förskolan.