Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande begrepp och metoder inom kvalitet, och vilken betydelse kvalitet har för en organisation
- Analysera produktionsresultat och utarbeta planer för att förbättra kvaliteten
- Analysera kvalitetsproblem hos fysiska produkter och utarbeta planer för att förbättra kvaliteten
- Beskriva hur kvalitetsledningssystem är uppbyggda och hur de används
- Värdera etiska frågeställningar på ett systematiskt sätt
Innehåll
Kursen inleds med att undersöka vad kvalitet kan betyda för
var och en, och vad som kan påverka våra egna upplevelser av kvalitet. Efter en
genomgång av hur kvalitet har betraktats historiskt behandlas nutida definitioner av kvalitetsbegreppet
och hur kvalitet påverkar olika intressenter och avnämare. Kursen tar upp
arbetssätt som hjälper till att utveckla tillförlitliga och tåliga produkter,
och fortsätter med metoder som hjälper till att säkerställa att produktionen
styrs och utvecklas mot önskad kvalitetsnivå. T ex introduceras metoder som försöksplanering,
statistisk processtyrning och duglighetsstudier. Avslutningsvis berörs
arbetssätt för att värdera moraliska val och hur dessa kan påverka en
organisations kvalitetsrykte.
Examinationsformer
Inlämningsuppgift 1, 0,5hp
Inlämningsuppgift 2, 0,5hp
Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminarier 4hp
Muntlig redovisning 0,5hp
Skriftlig salstentamen 2hp
Inlämningsuppgift 2, 0,5hp
Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminarier 4hp
Muntlig redovisning 0,5hp
Skriftlig salstentamen 2hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Minst 120 hp inom ett högskoleingenjörsprogram i maskinteknik
Övrigt
För att erhålla progression och stegvis komma närmare utbildningsprogrammets mål utgår denna kurs ifrån att studenterna har med sig kunskaper motsvarande föregående kurser inom programmet.
Ersätter GMT25B.
Ersätter GMT25B.