Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Använda och argumentera för olika metoders användning vid identifiering av kundkrav
- Definiera, analysera och värdera produktegenskapers specifikationer och dess koppling till kunders krav
- Skapa en funktionsstruktur för en produkt med hjälp av en funktionsanalys och generera konceptuella lösningar
- Värdera och motivera valda koncept med hjälp av produktutvecklingsmetoder
- Förklara och motivera produktutvecklingsprocessens olika steg och visa förståelse för orsaker till varför den kan se olika ut
- Med hjälp av en problemlösningsmetod kunna skapa och argumentera för olika lösningar på konstruktionsproblem
- Analysera produkters tillverknings- och monteringsvänlighet och föreslå förbättringsförslag
- Söka vetenskapliga artiklar inom området och argumentera för olika synsätt på produktutveckling
- Redovisa utvecklingsresultat muntligt och skriftligt
Innehåll
Studenten arbetar under kursens gång med ett projekt som syftar till att förbättra någon egenskap eller att ta fram ett nytt konceptförslag för en produkt . Kursen bedrivs till viss del i seminarieform där produktutvecklingskedjans olika steg diskuteras. Föreläsningar sker kring problemlösning och problemformulering med efterföljande inlämningsuppgifter. Studenten skall delta i workshops som avhandlar delar av kursen och övar studenten praktiskt i metodanvändning.
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen, 2 hp
Seminarier, 2 hp
Industriprojekt, 2,5 hp
Workshop och inlämningsuppgifter, 1 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, projektarbete, obligatoriska seminarier och workshops med aktivt deltagande.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Projektarbete U,G
Workshop och inlämningsuppgifter, U,G.
Seminarier U, 3,4,5
Skriftlig tentamen U 3,4,5
Slutbetyg på kursen sätts efter samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- Introduktion till Produktutveckling, 4 hp, grundnivå
- Minst 90 hp inom ett högskoleingenjörsprogram i maskinteknik
Övrigt
Ersätter MT2016.