Lärandemål
Att ge kunskaper i programmering i textbaserade miljöer för att kunna arbeta med programmering i undervisningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- skapa enklare program i textbaserad miljö
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
- utforma algoritmer för att lösa problem
- identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
- ha förståelse för hur programmering kan introduceras för elever.
Innehåll
- introduktion till programmering kopplat till undervisning
- programmeringens betydelse för samhället
- etiska perspektiv på programmering.
- att skapa program i textbaserad miljö
- grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler
- hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program
- att utifrån moment i kurs- och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
- didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning.
Examinationsformer
Seminarier, inlämningsuppgift och hemtentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgift, tentamen, 5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Deltagarna ska vara verksamma lärare. Lärarna behöver inte vara behöriga matematik- eller tekniklärare. Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer, i mån av plats. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
I kursen ingår 6-7 träffar online.