Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över epidemiologi och etiologi för blås- och tarmdysfunktion
- redogöra för urinvägarnas anatomi, fysiologi samt vanligt förekommande patologiska tillstånd samt komplikationer som kan orsaka blås- och tarmdysfunktion
- reflektera över och värdera hur olika riskfaktorer samt livskvaliteten kan påverkas vid blås- och tarmdysfunktion med hänsyn tagen till individen
- utreda, bedöma, planera och genomföra samt utvärdera utredning och behandling vid blås- och tarmdysfunktion
- förskriva och informera om förbrukningsartiklar vid urindysfunktion, urinretention eller tarmdysfunktion, med hänsyn tagen till individuella behov, hållbarhets- och samhällsekonomiska aspekter samt genom att tillämpa gällande lagar och föreskrifter.
Innehåll
I kursen studeras urogenital och rektal
anatomi, fysiologi och patofysiologi. Vidare tränas färdigheter
inom sjuksköterskans/fysioterapeutens/barnmorskans
kompetensområde i att utreda, bedöma behov av samt att följa upp
olika behandlingar/åtgärder för att lindra/bota/förebygga blås- och
tarmdysfunktion. I kursen diskuteras olika komplikationer i samband med urin-
och tarmdysfunktion och dess påverkan på livskvalitén.
Utifrån lagar och föreskrifter samt ur ett
hållbart, samhällsekonomiskt och kostnadseffektivt perspektiv diskuteras
förskrivning av förbrukningsartiklar vid blås- och tarmdysfunktion.
Examinationsformer
- Muntliga och skriftliga redovisningar av patientfall samt opponeringar på medstuderandes arbeten
- Hemtentamen med ett uppföljande seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Tentamen och seminarium - 3 hp | U–G
- Muntlig och skriftlig redovisning av patientfall - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Sjuksköterskeexamen eller fysioterapeutexamen
Övrigt
Kursen motsvarar MC2019 och MC2021 samt kurspaket innehållande GMC27V, GMC24X och GMC24W.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.