Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- spela in, redigera och bearbeta ljud och bild med grundläggande digital och analog inspelningsteknik
- redogöra för grundläggande principer för audiovisuell produktion och webbdistribution
- planera, genomföra och producera audiovisuellt material i undervisnings- och informationssyfte.
- reflektera över audiovisuell produktion och sin egen skapandeprocess.
- beskriva och didaktiskt reflektera över auditiva och visuella berättarfunktioner
- redogöra för grundläggande upphovs- och immaterialrätt för audiovisuellt material.
Innehåll
Kursen består av två moduler. I den första modulen, Ljud och bildteori, hanteras ljudets och bildens berättarfunktioner samt didaktisk framställning i ljud och bild. Modulen behandlar också filmproduktionsprocesser, kreativitet och didaktiskt förhållningssätt till audiovisuellt produktion, samt publicering och grundläggande immaterialrätt. Den andra modulen, Audiovisuell produktion, fokuserar på den praktiska hanteringen av analoga och digitala verktyg för produktion och distrubition av audiovisuellt material för undervisning eller information.
Examinationsformer
Examination sker genom
- aktivt deltagande i seminarier och workshops
- audiovisuella inlämningsuppgifter
- skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Ljud- och bildteori i ett didaktiskt perspektiv - 7,5 hp | U–G
- Audiovisuell produktion - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen riktar sig i första hand till verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan men kan med fördel läsas av alla med grundläggande behörighet som vill lära sig att producera content med ljud och bild för digitala plattformar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.