Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- tillämpa färdighet i kinesiska språket vid enklare affärsaktiviteter
- använda lämpliga uttryck i formella situationer såsom vid mottagande, hälsning, presentation, ursäkt och gratulation
- använda lämpliga uttryck vid shopping, resor, på allmänna färdmedel, vid telefonkommunikation och mötesbokning
- använda lämpliga uttryck vid givande eller tagande av anbud och vid enkla presentationer av ett företag eller en produkt
- redogöra översiktligt för grunddragen i Kinas affärsregler och affärsaktiviteter, inklusive handel, investeringar, samarbete med och drift av företag.
Innehåll
Detta är en språkkurs som har fokus på färdigheter i grundläggande kommunikation i affärssammanhang. I kursen tränar studenterna upp sin förmåga att kommunicera med kinesiska affärskontakter. Studenterna studerar grundläggande uttryck och ordförråd nödvändiga i detta sammanhang (både skrivna med Pinyin och med kinesiska tecken), tränar att göra presentationer, deltar i gruppaktiviteter och diskuterar de relevanta aspekterna av kultur och traditioner för att bygga upp sin bakgrundskunskap om kinesiskt affärsliv. Multimedia, som textbokens audio- och videofiler och korta filmklipp, används också i kursen. Studenterna förväntas utföra uppgifter varje vecka, genom vilka de tränar läsförståelse, uppsatsskrivande, hörförståelse och muntlig färdighet.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande på seminarier
- Skriftliga och muntliga uppgifter
- Skriftlig sluttentamen
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier och gruppövningar. Kinesiska används som undervisningsspråk med stöd av svenska eller engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Kinesiska för affärslivet: Vardaglig kommunikation - 15 hp
Förkunskapskrav
- 30 hp på grundnivå inom huvudområdet kinesiska