Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Organisera och kvantitativt analysera geodemografiska data
- Redogöra för förhållandet mellan demografi och efterfrågan på tjänster och produkter
- Analysera för- och nackdelar med alternativa lokaliseringar för olika verksamheter
- Göra beräkningar av kundunderlag för lokaliseringar
- Visualisera resultatet av beräkningar med hjälp av geografiska informationssystem
- Redovisa grundvalen för val av olika parametrar och hur dessa tillmäts olika betydelse vid skilda lokaliseringsanalyser
- Utvärdera och bedöma tillgängligheten för olika marknadssegment
Innehåll
Kursen bygger på övningar i att genomföra lokaliseringsanalyser baserat på kundunderlag för olika typer av serviceproduktion. I alla tillämpningsövningarna används GIS-verktyg (datorlaborationer) för att beräkna befolkningspotentialer som kan bedömas i form av kundunderlag eller köpkraft. Utfallet av dessa beräkningar redovisas i form av tematiska kartor. När det gäller platsers attraktivitet behandlar kursen olika kvalitativa ansatser för att spegla detta och vilken betydelse attraktivitet har i lokaliseringssammanhang.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet