Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i objektorienterad teknik för att skapa datorprogram som är väl strukturerade, förståeliga, förvaltnings- och utbyggbara.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för begrepp inom objektorienterad mjukvaruutveckling och design.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Implementera objektorienterad koncept och tekniker för att utveckla väl strukturerade, förståeliga, förvaltnings- och utbyggbara
samt robusta och säkra datorprogram. - Följa SOLID principer.
- Tillämpa notationsspråk för att visualisera klasser och relationer mellan dem.
- Använda API‘er för att skapa grafiska användargränssnitt.
- Implementera CRUD-operationer mot olika datakällor.
- Använda sig av Generic Collections-teknik.
- Presentera, förklara och diskutera valda lösningar i muntlig och / eller skriftlig form.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande koncept inom objektorienterad mjukvaruutveckling och design såsom arv, polymorfism, inkapsling abstraktion samt interface. Kursen tar där efter upp hur man extraherar klasser, attribut, metoder och relationstyper från krav och visualisera dessa med hjälp av notationasspåk. Vidare behandlas SOLID principer för att designa kod som är väl strukturerad, robust och säker samt förståeliga, förvaltnings- och utbyggbara. Kursen går också igenom hur man skapar grafiska användargränssnitt för att kunna göra CRUD operationer mot datakällor så som relationsdatabas och textfiler. Även Generic Collections belyses i kursen.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Objektorienterad programmering 7,5 hp grundnivå eller annan kurs i grundläggande programmering
Övrigt
Kursen ersätter IK1004, Java - Grafiska användargränssnitt med Swing och MI1003, Objektorienterad programmering (7,5hp)
Kan ej ingå i en examen samtidigt som IK1004 eller MI1003.
Undervisning kan ske på engelska.