Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- definiera och använda termer inom layout och typografi
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tillämpa layoutprinciper ur ett kommunikativt perspektiv
- skapa olika textsättningar utifrån läslighet
- formge typografi och layout utifrån berörda principer och givna kriterier med hänsyn till begriplighet och läsvägledning anpassade efter olika medier och användningsområden
- tillämpa givna skrivregler och typografiska regler
- motivera, kritiskt granska och förbättra layouter ur funktionsmässig och kreativ synvinkel i ett givet sammanhang
Innehåll
Denna kurs behandlar layout och typografi genom att koppla teori och praktiskt arbete mot både digital och traditionell publicering.
Kursen behandlar främst teori med avseende på layoutprinciper, grafisk kommunikation, gestaltlagar, typografi och betonar typografiska regler och svenska skrivregler. Detta ligger till grund för den formgivning som genomförs i kursen med lämplig programvara för området.
Teckensnittsuppbyggnad behandlas och jämförelser av textsättningar genomförs för att fungera som utgångspunkt vid praktiskt arbete. Därutöver belyses teckensnittsklassificering för att påvisa den problematik som finns för olika klassificeringsprinciper (t.ex. historisk, funktionell och deskriptiv indelning).
I kursen identifieras och behandlas etiska frågor rörande informationsdesign och begrepp som universell design, inkluderande design, diskriminering och tillgänglighet berörs. Studenten tränas i att motivera sin formgivning, identifiera möjligheter och problem samt kunna föreslå förbättringar hos en designlösning.
Examinationsformer
Individuella inlämningsuppgifter och obligatoriska seminarier (7,5 hp).
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2