Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera, redogöra för och diskutera etiska frågeställningar inom friluftsliv, idrott, hälsa och fysisk aktivitet
- planera, genomföra och rapportera ett projektarbete av vetenskaplig karaktär inom områdena friluftsliv, idrott, hälsa och fysisk aktivitet
- utifrån projektarbetet planera, instruera och leda ett träningspass inom idrott, hälsa och fysisk aktivitet.
Innehåll
Begreppen friluftsliv, idrott, hälsa och fysisk aktivitet diskuteras och problematiseras. Kursen innehåller praktiska moment där studenterna utifrån resultaten från projektarbetet skall planera, leda och instruera ett pass inom fysisk aktivitet eller idrott. Grundläggande vetenskaplig teori, metodik och skrivande inom ämnesområdet idrott- och hälsovetenskap ur samhällsvetenskapligt perspektiv studeras.
Examinationsformer
Praktisk redovisning, aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Praktiska övningar, föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulen Praktisk redovisning, inlämningsuppgifter.
- Praktisk redovisning, inlämningsuppgifter - 4,5 hp (U-VG)
- Seminarier - 3 hp (U-G)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen motsvarar GIH2LQ.