Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:
- diskutera och reflektera kring barns fysiska, psykiska och sociala utveckling i och genom idrotten
- redogöra för fysiska förmågors träningsbarhet hos barn
- redogöra för hur man skapar en trygg och stimulerande miljö för lärande hos barn
- visa förmåga att anpassa träningsmetoder utifrån gruppens och individernas utvecklingsnivå (oberoende av position på fotbollsplanen)
- redogöra för betydelsen av konstruktiv feedback
- praktiskt tillämpa omhändertagande av vanligt förekommande akuta skador hos barn
- redogöra för och praktiskt tillämpa relevant skadeförebyggande träning för barn
- diskutera vikten av att barnrättsperspektivet genomsyrar verksamheten inom barn- och ungdomsidrott.
Innehåll
Inom denna kurs belyses barns fysiska, psykiska och sociala utveckling utifrån ett idrottsperspektiv. Vidare ges nycklar för att skapa en trygg och stimulerande lärandemiljö för barn. Den studerande kommer undervisas hur man kan anpassa träningsmetoder inom fotboll utifrån gruppens och individernas utvecklingsnivå samt vikten av att ge konstruktiv feedback. Under kursen belyses vanligt förekommande akuta skador inom barnfotboll och omhändertagande av dessa samt relevant skadeförebyggande träning för barn.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarium, skriftliga inlämningsuppgifter, praktiska redovisningar, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Dalarnas Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet. Efter godkänd kurs har den studerande möjlighet att erhålla Svenska Fotbollförbundets diplom för Tränarutbildning C och Tränarutbildning Mv C.