Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga
- analysera olika rörelsekulturer ur ett normkritiskt perspektiv
- diskutera rörelseförmågans betydelse för hälsa ur jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv
- med goda rörelsekvaliteter delta i olika rörelseaktiviteter med relevans för professionsutövandet samt problematisera den egna lärprocessen med utgångspunkt i olika teorier om lärande.
Innehåll
Kursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Undervisning i rörelse analyseras och problematiseras utifrån teorier om lärande och undervisning. Normkritiska perspektiv behandlas med fokus på vad som hämmar respektive främjar lärande i rörelse. Innehållet innefattar följande rörelseaktiviteter:
- gymnastik, parkour och friidrott
- dans som träningsform, expressiv form och kulturell form
- mål- och nätspel.
Examinationsformer
Praktiska redovisningar, både individuellt och i grupp. Skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och praktiska övningar, individuellt arbete samt arbete i grupp med handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Praktiska redovisningar individuellt och i grupp, skriftliga inlämningsuppgifter, 11 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen motsvarar delvis GIH2EL Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp.