Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- sammanställa kunskapsläget, utifrån relevant forskning, inom ett avgränsat idrottsvetenskapligt område
- utifrån sammanställningen av kunskapsläget formulera ett relevant syfte
- utifrån ett valt syfte göra ett relevant urval
- utifrån ett valt syfte välja relevant metod för datainsamling
- utifrån ett valt syfte och insamlad data välja en relevant metod för analys
- redovisa forskningsetiska beaktanden utifrån val av forskningsdesign
- värdera vetenskapliga resultat
- kommunicera vetenskapliga resultat till olika målgrupper
- kritiskt granska examensarbeten inom idrotts- och hälsovetenskap.
Innehåll
I kursen skrivs ett examensarbete inom idrotts- och hälsovetenskap som redovisas skriftligt och muntligt. Studenten fördjupar sig inom ett avgränsat idrottsvetenskapligt område. Med fördel väljer studenten ett område som behandlats i utbildningen.
Examinationsformer
Examination sker skriftligt, genom färdigställandet av en vetenskaplig
uppsats, och muntligt, genom ventilering av den egna uppsatsen och opposition
på en medstuderandes uppsats.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp
Förkunskapskrav
- Minst 150 hp varav 60 hp på grundnivå inom idrotts- och hälsovetenskap. Dessutom modul 3 Uppsats i tränarskap 7,5 hp i kursen Tränarskap 6 - verksamhetsförlagt projekt, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp.