Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om förebyggandet av potentiella idrottsrelaterade skador
- utifrån ett idrottsmediciniskt perspektiv redogöra för tränarens roll kopplat till omhändertagandet av olika idrottsskador i förhållande till andra professioner
- visa kunskap om den idrottsmedicinska rehabiliteringens upplägg med utgångspunkt i vetenskapliga rekommendationer
- utifrån
gällande regelverk redogöra för och problematisera användande av
prestationsfrämjande (ergogena) medel i samband med idrottsutövande.
Innehåll
Kursen behandlar området
idrottsmedicin utifrån tränarens perspektiv. Grundläggande teoretisk och
praktisk kunskap om förebyggande, omhändertagande och rehabilitering av ett
urval av idrottsrelaterade skador behandlas. Ergogena medel belyses, diskuteras och problematiseras utifrån olika aspekter. Vidare
problematiseras tränarens roll i relation till andra professioner inom området
idrottsmedicin när det gäller omhändertagandet och rehabiliteringen av olika
idrottsskador för att möjliggöra ett hållbart idrottande med minskad risk för
återfall i tidigare skada.
Examinationsformer
Praktiska och muntliga
redovisningar samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar och laborationer.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsmoduler:
- Skriftliga inlämningsarbeten samt praktiska och muntliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Tränarskap 2 - Grundläggande funktionell anatomi, biomekanik och motorisk kontroll, 7,5 hp och Träningsvetenskap 1 - Grundläggande tillämpad anatomi och idrottsfysiologi, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet för hälsa och idrott, 180 hp. Kursen motsvarar IH1135.