Kursplan

Kommunikation i en interkulturell affärsmiljö

Kurskod
GFÖ2FG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Ämnesgrupp
Företagsekonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-03-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-03-15.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Definiera och förklara faktorer såsom kulturell identitet, kulturella fördomar och kulturella skillnader som kan påverka muntlig och skriftlig kommunikation i interkulturella affärsmiljöer
  • Förklara och tillämpa verbala och icke verbala kommunikationsaspekter som kan påverka arbetet med interkulturella grupper, kunder och kollegor
  • Skapa interkulturella presentationer och texter med hänsyn till publik, läsare, struktur och tydlighet
  • Analysera och kritisk värdera hinder för effektiv interkulturell muntlig kommunikation (i personlig möten och online) samt skriftlig kommunikation och utveckla strategier för att hantera dessa hinder
  • Visa grundläggande färdigheter i interkulturella muntliga diskussioner och affärsmässiga möten genom att kommunicera tydligt och effektivt, på ett adekvat sätt kunna analysera en kommunikationssituation och anpassa kommunikationsstil och form på ett sätt som situationen kräver.
  • Visa praktiska färdigheter i presentationsteknik i form av både formella och semi-formella presentationer skapade för olika typer av publik
  • Skriva tydliga, koncisa och korrekta affärsrelaterade texter med hänsyn till interkulturella aspekter såsom skrivstil, olika läsargrupper, och formalitet

Innehåll

Kursen baseras på olika muntliga övningar som handlar om kommunikationsfärdighet i en affärsmiljö, både för kommunikation under personliga möten och online. Ett affärsmässigt ordförråd utvecklas via förberedelsearbete inför seminarier, affärsmässiga möten och diskussioner under seminarier, samt förberedelse för den slutliga presentation som baseras på de ’self-awareness’ övningar som genomförs under kursen.

Skriftliga kommunikativa färdigheter utvecklas genom inläsning samt olika övningsuppgifter som behandlar skrivprocessen, kulturella överväganden, formalitet, kommunikationsformat, osv. Fokus är på affärsmässigt skrivande genom hela kursen vilken avslutats med en slutlig affärsmässiga rapport som rör studentens valda fallföretag vilket de har undersökt över flera veckor via vägledning från läraren.

Examinationsformer

Alla examination sker på engelska.
• Delmoment 1 – aktivt deltagande i seminarium, 3 hp
• Delmoment 2 – ‘self-awareness’ övningar och presentation, 2½ hp
• Delmoment 3 – rapport, 2 hp

Arbetsformer

Obligatoriska och interaktiva seminarier samt individuell handledning.

Allt kursmaterial, all undervisning och arbetet i kursen är på engelska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För ett väl godkänt betyg (VG) på kursen, måste studenten uppnå VG på delmoment 1, samt minst ett ytterligare VG i delmoment 2 eller 3.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet

Övrigt

Seminarier är interaktiva dvs mycket av arbetet sker i mindre grupper så att interkulturell interaktion och kommunikation kan praktiseras, vilket ska leda till ett ökat självförtroende hos studenterna när de presenterar eller skriver inom en interkulturell affärsmiljö.