Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera muntligt på engelska, både på ett formellt och ett informellt sätt
- söka efter, och reflektera källkritiskt över, relevant fakta och presentera den i en kort och koncis form
- analysera olika kommunikationssituationer och därefter använda sig av lämpliga språkvarianter
- använda presentationsteknik vid formella och informella presentationer
- reflektera över och tillämpa interkulturell kompetens för att kunna bemöta andra och genomföra affärer i främmande kulturer
- kommunicera klart och koncist i form av ändamålsenliga affärstexter på engelska och använda en ändamålsenlig affärsspråksvokabulär.
Innehåll
Kursen är utformad för att bygga upp affärs-, språk- och kulturella färdigheter. Färdigheterna tränas i praktiska och interaktiva seminarier där studenterna i små grupper övar på affärsmötesrollspel, korta presentationer och diskussioner. Detta ger möjlighet till träning i både affärsengelska och kommunikations- och presentationsförmåga. Den interkulturella kompetensen får möjlighet att utvecklas genom att studenterna så mycket som möjligt kommer att arbeta med medstuderanden från andra delar av världen.
Under kursen genomförs en större uppgift där studenterna ska göra en fallstudie av ett företag som sedan redovisas muntligt genom en presentation och skriftligt i form av en affärsrapport.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betygsrapportering:
Modul 1: Muntlig kommunikation - 4 hp
Modul 2: Skriftlig kommunikation - 3,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Övrigt
Ersätter EN1106.