Kursplan

Engelska för grundlärare F-3

Kurskod
GEN2BJ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 75%
Humanistiska området, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-09-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-20.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande efter avslutad kurs visar en god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga i engelska och kan använda det engelska språket på ett relevant sätt i undervisningen. Dessutom ska den studerande utveckla ämnesdidaktiska kunskaper som behövs för att stimulera yngre elevers lärande i ämnet engelska med fokus på muntlig kommunikativ förmåga.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur, 3 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och förklara grundläggande språkliga strukturer i det engelska språket med hjälp av grammatisk terminologi
  • identifiera grundläggande grammatiska fel, rätta och förklara dessa
  • tillämpa sina kunskaper om det engelska språkets struktur i form av egen muntlig och skriftlig produktion
  • självständigt lösa språkliga problem med hjälp av lexikon, grammatikor och digitala verktyg.

2.
Muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande regler för uttal och intonation i engelska och tillämpa dessa i eget tal
  • ge exempel på hur egna kunskaper i fonetik kan stödja elevers utvecklande av ett gott engelskt uttal och avhjälpa enklare uttalsfel
  • redogöra för engelskans ställning som världsspråk och dess olika varianter
  • kommunicera muntligt på engelska i olika sammanhang.

3.
Tillämpad didaktik, 1,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för hur digitala verktyg, estetiska uttrycksformer samt barnlitteratur kan användas för att stödja yngre elevers lärande
  • tillämpa och integrera sina kunskaper om engelska språkets struktur i undervisning för yngre elever.

4.
Engelsk språkdidaktik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera teorier och aktuell forskning om språkutveckling samt reflektera över styrdokumentens innehåll för ämnet engelska med fokus på F-3
  • muntligt och skriftligt diskutera och motivera val av innehåll, material och arbetssätt för undervisning i engelska för elever i F-3, inberäknat elevers exponering för engelska utanför klassrummet
  • muntligt och skriftligt diskutera och reflektera kring hur engelskundervisning för yngre elever kan utformas, inklusive flerspråkiga elever samt elever med särskilda behov
  • planera språkutvecklande inlärningsmiljöer utifrån elevers förkunskaper och intressen
  • verka för elevers utveckling som människor och medborgare i ett hållbart samhälle
  • använda styrdokument och andra bedömningsinstrument för att analysera, bedöma, dokumentera och kommunicera elevers utveckling i engelska språket
  • diskutera estetiska lärprocessers betydelse för yngre elevers språkutveckling och den egna beredskapen att använda dem i undervisningen
  • ge exempel på hur olika former av barnlitteratur på engelska kan berika elevers lärande
  • reflektera över och utvärdera såväl den egna språkliga kompetensen som förmågan att undervisa yngre elever i engelska, och kunna identifiera behov av egen vidareutveckling.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur, 3 högskolepoäng

Delkursen innehåller varierade övningar i engelska och integrerar studier i muntlig och skriftlig färdighet, med fokus på grundläggande engelsk grammatik med tillämpningsövningar. I delkursen studeras även hur hjälpmedel som lexikon och digitala verktyg kan användas. Den skriftliga förmågan tränas i såväl styrda som friare uppgifter.

2.
Muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng

I delkursen studeras principer för engelskt uttal och intonation samt praktisk tillämpning av fonetisk skrift. Vidare behandlas engelska språkets utbredning och variation, inklusive uttalsnormer.

3.
Tillämpad didaktik, 1,5 högskolepoäng

I delkursen studeras utformning och planering av undervisningen för yngre elever i ämnet engelska. Vidare diskuteras användning av engelskspråkig barnlitteratur, digitala verktyg, estetiska uttrycksformer samt ett ämnesövergripande arbetssätt.

4.
Engelsk språkdidaktik, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras den gällande läroplanen samt centrala teorier om lärande av främmande språk med fokus på de yngsta eleverna. Det studeras och diskuteras hur kursplanens syfte och det centrala innehållet kan omsättas i praktiskt arbete med val av lämpligt undervisningsmaterial. Till detta hör användning av leken och digitala verktyg liksom estetiska uttrycksformer såsom bilder, rim och ramsor, sånger, berättelser och rollspel. En röd tråd i delkursen är hur ett aktivt användande av engelska i och utanför klassrummet kan motivera elever och utveckla deras kommunikativa förmåga. Dokumentation av elevers lärande som underlag för bedömning ingår också. Delkursen belyser teman såsom receptiva färdigheter, interaktion och produktion och omfattar diskussion av såväl teoretiska aspekter som praktiska exempel på undervisningssituationer. Studium av ett urval engelskspråkiga barnböcker ingår, dels för att utveckla studenternas eget språk, dels för att kunna diskutera hur dessa kan utgöra arbetsmaterial i undervisningen.

Examinationsformer

Alla delkurser examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 10,5 hp.

Betygsrapportering:
Modul 1: Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur - 3 hp (U-VG)
Modul 2: Muntlig språkfärdighet - 3 hp (U-VG)
Modul 3: Tillämpad didaktik - 1,5 hp (U-G)
Modul 4: Engelsk språkdidaktik - 7,5 hp (U-VG)

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6

Övrigt

Kursen innehåller 1-2 fältdagar på en VFU-skola och en obligatorisk campusträff på max 3 dagar för samtliga studenter, oavsett studieform. För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.

Ersätter EN1097.