Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande genusvetenskapliga perspektiv
- redogöra för och diskutera reklambranschens självreglerande funktioner som syftar till att upprätthålla god marknadsföringsetik
- redogöra för hur medier och demokrati förhåller sig till varandra utifrån information och nyhetsvärdering
- genomföra en filmanalys utifrån etiska perspektiv där den multimodala analysen tillämpas
- genomföra en kort audiovisuell desinformation som exemplifierar kommunikationsmetoder
- diskutera etiska val i sin egen och de andra kursdeltagarnas filmer
- visa samarbetsförmåga med medverkande parter.
Innehåll
I kursen undersöker studenten det offentliga rummet ur ett
medieproducentperspektiv med syftet att öka studentens förståelse för etiska
gränsdragningar, upphovsrättsliga produktionsrelaterade implikationer och
moraliska ställningstaganden inom media. Grundläggande teorier kopplade till
etikområdet och genusvetenskap diskuteras. Kursen syftar till att teoretiskt och praktiskt öka
studentens förståelse för hur den medietekniska och audiovisuella
kommunikationsutvecklingen ställer krav på medieproducentens kritiska förmågor.
Examinationsformer
Examinationer sker genom skriftliga och audiovisuella arbeten, samt genom bedömning av aktiviteten under seminarier, handledningar och workshopar.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier, handledningar och workshopar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 7 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Genus och etik i medier -
2 hp (U-G)
Modul 2: Skriftlig multimodal filmanalys - 6 hp (U-VG)
Modul 3: Gestaltande övning - 6 hp (U-VG)
Modul 4: Reflektion - 1 hp (U-VG)
Förkunskapskrav
- 75 hp inom Bildproduktion, inklusive kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 hp grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
Ersätter BQ1100 och BQ1102.